август 18, 2011 E.Ivanova

Връщаме пари под масата

През последните 6 месеца забелязах как криейтивът направо си е изчезнал от ежедневието ни, а по дяволите, той винаги е бил основната причина да работим това, което работим. Вместо да се забавляваме, създавайки поредната страхотна реклама, ние неусетно сме влезли в образите на онзи тип безкрайно досадни служители от кол центровете на банките, които изобщо не се интересуват какво им се казва от другата страна, просто машинално си рецитират и първо се молят, а после ти заповядват да им изплатиш дължимото. Жалка история. Скапаната ни българска реалност и безобразната междуфирмена задлъжнялост я правят такава.

Ето защо мисля да си направим социален експеримент.

Може да е малко брутален, от гледна точка на това, че го обявявам публично, но си поемам риска. Даже току-що му измислих и перфектното име – “ВПМ”. Или за да съм съвсем напълно ясна – “Връщаме пари под масата.” Името не е задължаващо. Ако искате може и отстрани на масата. А и върху нея няма да се смутим да ги сложим. От вас зависи.

Да минем по същество – какво имаме, какво търсим, какво даваме, какво получавате.

Имаме сериозен опит, имаме безпогрешен усет, имаме много връзки, имаме завидни преференции, имаме работещи идеи, имаме know how.

Търсим си нов готин клиент. Т.е. не, търсим си ТЕБ, защото искаме ТИ да ни намериш такъв, а ние ще те спонсорираме. Как не се бях сетила, това си е цяла нова професия – търсач на клиенти. Че и доходна се очертава.

Та, критериите – такъв, който няма да спре да си вдига телефона след като работата за него е свършена и е дошло време за плащане. Такъв, който ще ни кара сутрин да бързаме да отидем в офиса с големите усмивки и пълните торби/глави с идеи как да му направим живота по-хубав. Толкова. Let’s keep it simple.

Предлагаме обигран екип с персонално внимание към проекта, лична ангажираност спрямо резултатите, изключително преференциални цени иии както вече споменах – възвръщаемост на инвестицията. Да, да, точно така, не само успех на кампанията на клиента, а и от онази другата възвръщаемост към посредника или бранд мениджъра – кешовата, дето я пипаш на момента, буташ в джоба и след малко пръскаш с кеф в мола или на почивката.

Сигурна съм, че тук някой вече си каза на ум – “скандално!”. Да, така мислехме и ние до скоро, но като че ли малко ни писна вече години да се борим с всички, които бутат пари под масата. И не сме го правили не за друго, а заради удоволствието да знаеш, че са те избрали, затова, че наистина си по-добър от останалите, имаш идеи, имаш умението да ги накараш да работят в полза на клиента, а защо не поради причината, че имаш най-бързите срокове от всички, непрестанно си на разположение, защото нямаш работно време и всичкото това на фрапиращо изгодни цени? Е, явно си е друго, като върнеш 5 лева, нищо, че в същото време предлагаш обслужване дето и 5 не струва.

Та заключението може да бъде само едно – публична оферта – хем обслужването на клиента ще е 5-звездно, хем и “5те” комисионерски лева ще си вземеш. Гаранция. Да видим, с “право куме в очи” какво ще се случи.

Просто наистина сме добри в това, което правим. И ако, за да имаме шанс да го докажем, се налага да си платим, да бъде.

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (9)

  1. Lavender

    За съжаление този начин на работа се наложи като основен… Ако искаш да оцелееш в бранша (и не само в рекламния) трябва да се отплатиш подобаващо на някого, затова, че си върши работата, за която попринцип му се плаща заплата или официална комисионна…

  2. B. Parvanov

    По-официална комисионна от това, здраве му кажи 🙂

    Никога не съм обичал обществените тайни – ако има нещо, кажи си, не си измисляй 1000 обяснения, а истината да прозира толкова явно и грозно…ето защо ние и в това си предложение сме открити и честни.

    Все пак може да ни търсите по телефона, имейла или лично, ако искате да се отзовете на „обявата“, не се чувствайте длъжни да го правите публично 😀

    Анонимността е гарантирана!

  3. Elli

    Да Ви кажа след тази статия никой случител, който би си поискал комисионна при избор на конкурса не би я поискал от Вас. Като Ви се отвори блога всяка бегла идея за конфиденциалност отива на кино. Аз така си мисля поне.

    Това е практика. В България е вече твърде наложена, за да се промени лесно. Честно казано не знам доколко е толкова лоша, защото знам за случаи (и то не малко) в които работодателят е с ясното съзнание, че служителят му (Бранд Мениджър или Директор Реклама, или пък Маркетинг/ ПР Мениджър) се възползва от правата му да взима или участва в решения. Знае точно колко и кога взима неговия човек и това не му пречи, защото вероятно иначе би ламтял за по-висока заплата или бонуси за резултати.

    В този смисъл да си добър значи да носиш стойност за всички по веригата и да си конвертируем. Т.е. от търговска гледна точка е важно освен да направиш добра реклама или ПР на продукта или услугата предлагана от компанията клиент, също така да бъдеш полезен и да носиш стойност и на мениджъра взимащ решения. Това е прост пазарен механизъм. Затова е оставено на Мениджърите да решават частично или напълно избора на подобни подизпълнители, защото от него зависи баланса – силна компания подизпълнител vise versa изгодна за него компания подизпълнител. Първото му помага да си запази работата и да се издига, а второто му носи допълнителни приходи. Този, който сгафи в баланса го сменят. За качеството е ясно. В много случаи и ако е много съвестен и не взима комисионни могат да го сменят, ако да кажем тези над него взимат, а той с правото си на участие в решение го играе много съвестен и праволинеен за доброто на компанията. Така че механизмът е съвсем ясен, естетсвен и според мен задължителен за всеки подизпълнител, който иска да е в играта. Ползата за случителя мениджър е също толкова важна, колкото ползата за компанията. И за да го обясня възможно най-просто – репортите за ефективност на кампаниите ги прави същия този менижър и ако ще да е най-брилятната рекламна агенция на света с най-брилянтната кампания може акционерите/ собвениците, които всъщност ги касае ефективността от Вашата работа да получат репорт за покачилите се обороти със съвсем различни активности описани като първоизточник и никой никога няма и да разбере колко добре сте си свършили работата в една голяма структура ако служителят мениджър не е доволен и не Ви харесва.

    Подкрепям протеста Ви, но не мисля, че ще е много ефективен. Със сигурност на свития Български пазар адаптация и конфиденциалност ще са по-полезни инструменти според мен за случаите, когато компанията е голяма и служителят мениджър взима решения.

    Не на последно място оше една търговска истина – на несигурния пазар с висока междуфирмена задлъжнялост работата се предава след като е платена. Така че приципът „бий за да те уважават“ работи идеално в този случай.

    И понеже съм дълбоко съпричастна ще дам и една идея за получаване на неиздължените плашания от познати и наложени големи компании – накратко се казва черен ПР, а към нея върви думата предупреждение. Публикация в 24 часа за черните практики на неплащане на Х гигант в някоя област (ваш некоректен клиент), който влага маса пари в това да се популяризира и налага на пазара постоянно ще му донесе в пъти по-големи загуби от реакцията на крайните клиенти (ако черният ПР е достатъчно черен) отколкото да си плати на Вас. Предупреждението за подобни действия е наложен инструмент за получаване на забавени плащания.

    Това е от мен по темата.

    Съжалявам, ако съм прозвучала много филосовски и обстоятелсвено, но се опитах да съм искрено съпричастна.

    • Много се радвам, че има и хора, които коментират ТУК. След пускането на статията, посещенията в блога се вдигнаха МНОГОКРАТНО, т.е. интерес по темата определено има, но хората не смеят да изкажат мнение. Много познати всъщност го дадоха, но лично.

      Да, ситуацията е такава, каквато я описваш, въпрос на личен избор дали ще си в играта по единия или по другия начин. Както Бойко е коментирал по-долу това е обществена тайна, за която ние пък се осмеляваме да говорим открито и в тази връзка това си е съвсем официална оферта. Конфиденциалност – разбира се! 🙂 Никой никога не би изкоментирал тук колко, какво и от кого получава или респективно дава. Просто решихме, че след като не сме подкрепяли подобни парктики през годините, сега, като го направим, ще го направим съвсем открито на принципа – доведи клиент, спечели честно пари. Това се отнася за посредници разбира се. В случая с бранд и маркетинг мениджърите нещата стоят малко по-различно, защото те са пряко отговорни да изберат компания, която наистина ще свърши добре работата си и ще спомогне за по-добър имидж, увеличаване на продажбите и прочее. И ако тази компания се окаже най-добра от възможните опции и на всичкото отгоре сега ти предложи да връща пари – не е ли най-добрата оферта? А сега си представи, че предоставя освен добро изпълнение, най-бързите срокове и цените са със сигурност по-добри?

      А комисионните обикновено се дават, не се искат. Или поне така би трябвало да бъде. Не искам да се замислям за обратното, че съвсем ще опороча представата за това как се случват реално нещата.

  4. Колкото до „работата се предава след като е платена“ – като превантивна мярка – да, съгласна съм, че това е най-добрата практика от гледна точка на изпълнителя,но:

    1. когато години наред работиш с някой и не е имало никога проблем с плащанията, няма причина да го изискваш. Проблемът идва когато в един момент за безумно кратък срок зависнат неприятно големи суми от същия този клиент. „Криза е“.

    2. когато са нови клиенти, има случаи когато хората с право искат да „видят“ за какво плащат. Тогава балансирането е трудно.

    А, по другата тема – за черния ПР – аз съм силно против. Все пак хората, които дължат пари са били или са настоящи клиенти. Като компания, която се грижи за техния имидж, не бих си помислила дори да го срина. Не казвам не мога, казвам не бих. Като се стигне до там – има си договори, фактури, адвокати, съд –> нещата се подреждат. Проблемът е, че е бавно и мъчително, но въпреки това се случва.

  5. Elli

    Аз видях линк от фейсбук и прочетох, защото си ми позната и защото едното ми образование е ПР и е интересна тема.

    В материала са засегнати 2 теми – връшане на пари на служители (примерно Бранд мениджъри) и комисионерство.

    За първото не вярвам материалът да Ви помогне ако честно.

    За второто – това е просто агент продажби на % и такъв се причлича доста по-тудно отколкото агент продажби на заплата.

    Вариация на второто е така наречения „нетуъркинг“ – т.е. комуникация, често и приятелство с хора, които могат да ти донесат клиенти, но имат друг бизнес или постоянна работа и занимания и такива също не се мотивират лесно според мен да съдейсват точно за определена в случая Вашата кауза.

    Сложно е. А „търсач на клиенти“ си е древна професия основна част от търговския процес.

    Както каза мнение в детайли мога ти да дам лично.

    По прицип адмирации за материала много ми допада, когато някой говори открито за подобни практики като връщане на пари.

    От гледна точка ефективност на подобни активности в разни вариации мога да ти споделя мнение при интерес.

  6. Скъпа Elli,
    ще гледам да съм обстоен, за да не съм кратък! 🙂

    1. Хората, които искат пари, за работа, която не работят, за да спечелят пари, които не заслужават…не са таргет на тази публикация!
    2. Хората, които толерират подчинени с правомощия да взимат решения егзистенциални за една компания, или не трябва да са на този пост, или не трябва да имат правомощията да взимат такива /лични/ решения, или трябва да си сменят преките ръководители! /най-често третото!/!
    3. /Това ще е дълго!/
    – Да си добър мениджър значи не да носиш стойност на всички по веригата, а ДА НОСИШ ДОБАВАЕНА СТОЙНОСТ на всички по веригата! Демек, да се отличаваш от всички останали кандидати от твоята длъжност!
    – Работейки в отдел „Маркетинг и реклама“, вършейки си добре работата и правейки добра реклама, ТИ СИ ВЪРШИШ ДОБРЕ РАБОТАТА И НОСИШ ДОБРА СТОЙНОСТ НА ТВОЯ МЕНИДЖЪР, ЗАЩОТО ТОВА Е НЕГОВАТА РАБОТА, а именно да управляба хора, които работят за допринасянето на повишаването на стойността на продукта на компанията!
    – Целта на една компания НЕ Е ДА ПОМАГА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ /ОСОБЕННО В РЕКЛАМНИЯ ОТДЕЛ/ ДА СИ ЗАПАЗЯТ РАБОТА, а точно обратното!!! Те да помогнат на компанията да ИМ запази работата!!!
    – Когато имаш СТАБИЛНА И СЕРИОЗНА КОМПАНИЯ /за каквато „метафорично’ говорим/, която се предполага, че има високо ниво на Quality Management и правилните инструменти за прокарването на такива цели и корпоративна политика, то тогава…НИКОГА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВА ЧОВЕК, КОЙТО И ВЪЗЛАГА!
    – В края на деня, колкото по-горе отива една структура в една компания, толкова повече се интересува от конкретика! И тя винаги една…пари, НО нас не ни наемат Изпълнителните директори, а хората в тази компания, които отговарят за заплатата, която получават, за експертните качества, които притежават!
    4. Последно, но НЕ на последно място, НЯМА ЧЕРЕН пр! ПР-ът е такъв какъвто е! Той НИКОГА не е случаен, НИКОГА не е черен и още по-малко влияе негативно на бизнеса! /говоря за ПР бизнеса!/. Конкретно за вестникарската публикация…=>
    => Много хора си мислят, че други хора си мислят това, което те самите си мислят! 🙂

    Адмирирам темата, становищата и добрите /добри, защото ги е „еня“ за този бизнес/ хора, които участват в този за мен, конструктивен референдум!

    И за да завърша позитивно, ще кажам, че не може да не сме ОК-ей с това, което се пише тук, защото само хора сигурно в своите възможности, са ОК-ей с това публично да обсъждат своите недостатъци, защото знаят, че истината е в съвършенството, а то е проекция на…кредото…ако мога така да се изрзя! 🙂
    Цунем ви све и ви рекламирам…
    …нас! ;*)

  7. ПОСЛЕнаПИС:
    – Всички прилики с реални лица са лица на РЕАЛНИ прилики!
    – Адмирирам хора като ЕЛЛИ, защото дават много повече от хора като „Анонимен“!
    I rest my case!
    – Извинявам се на Сходна, за НЕсходното отношение lately!

  8. Elli

    Teoriyata e mnogo hubavo neshto, krasnorechieto oshte po-hubavo. Az govoria za praktikata. I sum komentirala sus zagrijenost, ne za da sporia s koi li ne:)

Вашият отговор на Elli Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *