януари 14, 2010 E.Ivanova

Край с рекламата в центъра на София?

Vunshna reklama Sofia

Да, вярно е, че не го чувате за пръв път, но и ДА, вярно е, че този път нещата май наистина ще се случат. От едно известно време се носеха слухове, че всички рекламоносители (билбордове, ситилайтове, калкани и подобни) в центъра на столицата ще бъдат премахнати. Тъй като години наред ясно регламентиран закон няма, всеки си правеше каквото иска до толкова, че столицата се задръсти от визуализации в буквалния смисъл на думата. Наслагаха се бордове през 5 метра, табели по стълбовете, лампите и дърветата, мешове по сградите, винили по покривите…

Дойде новото правителство, с него дойде ред и на чистката. Само че, тук въпросът е чистка на съораженията или по-скоро на тези, които ги стопанисват? Аз като, че ли съм по-склонна да вярвам, че е второто. Пазарът уж незабелязано се преразпределя, неудобните си отиват, удобните заграбват повече и повече.

law

„ Новата” общинска наредба за външна реклама беше приета още през 2008 г., но разни съдебни дела спираха изпълнението й. Тя изисква да бъдат провеждани конкурси за правото на стопанисване на съораженията и това трябваше да се случи до края на 2009 година. Дотогава бяха валидни и всички договори на досегашните фирми, ползвали се с правото да поставят билбордове и др. на общински терени.

Главният архитеркт на София, Петър Диков, заяви, че ще внесе доклад в общински съвет с предложение за удължаване срока на изтеклите договори за следващите 6 месеца. Дотогава се предполага, че ще бъде въведен някакъв ред във външната реклама. Т.е. пак казвам – или такава ще се забрани изцяло, както е в нормалните европейски столици за района на централните им части, или парченцата от питката ще бъдат разпределени по интереси.

Принципно предстоящият конкурс трябва да бъде разпределен в 10 пакета, в които ще бъдат включени конкретни рекламни елементи. Те ще могат да се поставят по предварително точно определени схеми, изготвени съвместно от Столичната община и Общинския експертен съвет по устройство на територията. Доколкото стана ясно, се планира и подмяна на спирките на градския транспорт. Те, заедно с вестникарските будки също ще бъдат стопанисвани от концесионери.

Zakon za vunshnata reklama

От началото на годината нашата скромна държавица разполага и с орган, наречен „Камара за визуална комуникация и защита на околната среда”, до който евентуално е редно да се допитваме оттук нататък по тези наболели теми.

За съжаление поради хаоса и липсата на регулация, досега общината събираше под 10% от реалните дължими суми за отдаване под наем на общински терени с рекламна цел. Ето защо някои фирми се ориентираха към поставяне на съоражения на частни терени. От сега нататък обаче и те подлежат на контрол. В София към момента има над 2000 съоражения, поставени незаконно.

И докога така?

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (6)

  1. Todo

    Оставам с чувството че зависи от Петър Диков, което ме навежда на мисълта че ще има преразпределение на пазара само 😉

  2. Принципно не е лошо държавата да печели от реклама или по точно общината, която стопанисва съответните съоръжения. Неприятното е, че нещата не стоят по този начин, а е въпрос на конфликт на лични интереси. Съотвенто в общината не отива почти нищо, а просто едни пари сменят джобовете в които трябва да влязат. Или по-точно казано нищо ново под слънцето.

  3. Здравейте господин Луканов,

    Радвам се, че сте попаднали на нашия блог и имаме възможността чрез вас да просветлим нашите читатели. Имам няколко въпроса по темата:

    1. В момента тече конкурс за избор на типови проекти с около 50 дизайнерски решения, които ще предрешат облика на цялата столица – бордове, спирки, павилиони, кошчета и тн, за да станат едностилни. Кога ще стане ясно кой и по какъв критерий печели? Какво следва?

    2. Кога се открива процедурата /конкурса за отдаване под наем на местата по определени схеми? Какви са критериите за кандидатстване и отново ли всичко ще се разиграе между няколко ключови за малкия ни пазар играча или има възможност нещо да се е промени?

    Благодаря предварително,

    Елина

  4. Радвам се, че е започнало по някакъв начин да се работи по този въпрос. София изглежда буквално „мръсна“ с кича от рекламни табелки, надписи, калкани, билбордове, винили и всичко останало.. Според мен е нужно да се приемат мерки за възстановяване на „характера“ на улиците в Центъра поне. Не може например началото на ул. Граф Игнатиев (откъм ВИАС) да бъде окичено с разноцветните реклами на „Езикови курсове“ и „АПИС“… Но наистина е важно да се работи по това КАК ще изглежда рекламата в Центъра, а не КОЙ ще прибира баницата.

  5. Ами то какви ли не комисии, органи и други подобни се направиха дано някоя от тях си свърши работата. Лично аз мисля че нещата няма да се променят много ако въобще се променят. Това което е по-дразнещо от билбордовете и другите големи реклами са тези плакатчета които се лепят буквално навсякъде. Да не говорим че дневно хвърлям по 4/5 листа, диплянки и т.н. реклами от пощ. кутия.

    Доколкото знам в САЩ например единствено пощалъона има право да слага нещо в кутията ти т.е. трябва да е платено за това.

Вашият отговор на Д.Шабан Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *