април 14, 2009 E.Ivanova

„Да спасим мъжа” ?

Успяхте ли вече да видите новата рекламна кампания на Каменица – “ Да спасим мъжа”? Тази своеобразна пропаганда провокира доста противоречиви коментари, затова реших да отворя темата и тук.

Рекламните специалисти на пивото вероятно са решили, че мъжа трябва да се върне назад в историята към „ преследването, яденето и бездействието”. В телевизионния спот се набляга над действия като поливане на цветя, кола маска, разходки с кучето, миене на колата, пазаруване в Мол-а и други подобни, които в последствие биват категорично отречени от „истинските мъже”.
„Когато истинският мъж е в опастност, ние от Каменица казваме НЕ”

Авторите искат да внушат мъжествеността на продукта си чрез отхвърляне на не-мъжките действия, които силният пол извършва в повечето случаи съвсем доброволно в наши дни. Рекламистите са създали кампанията под мотото „ Манифест – Да спасим мъжа” и твърдят, че скандалният спот е само началото.

Смятате ли, че подходът е печеливш? Смятате ли, че по някакъв начин е дискриминиращ или напротив ? Ако си спомняте, преди години,  Загорка беше осъдена заради слоугъна си “Какво му трябва на човек? за дискриминация. Възможно ли е нещо подобно да се повтори?

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (30)

  1. Kolia

    Мн философски подхождате към нещата. Направена е да разсмее мъжа, да е забавна реклама. Все пак, бирата е мъжка напитка и целевата аудитория на рекламата са Мъжете. Има реклами за жени за чисто женски продукти и в случая е обратното.

    Have fun!

  2. Oi!

    Здравей 🙂
    Рекламката с тази прогресия в изреждането и с постепенното увеличаване на напрежението (към края)… ми напомня на ето това (реч на Хауърд Дийн в Айдахо):

    И от тази гледна точка ми се струва лоша асоциация. Същевременно обаче малко хора ще направят тази асоациация.

    Следователно от друга страна – ми се струва приятно лековато и почти забавно 🙂 Примерно мъжете може да казват – „Ето, аз не съм като оня от рекламата и ще дойда с теб в мола“… или нещо такова… та рекламата има потенциала да се запомни … оттам и бирата. Ако Каменица бъде съдена за дискриминация – това си е чист PR. Следователно – името се запомня. 🙂

  3. Три неща по тази тема:

    1/
    Ще ядоса жените, ще предизвикат дискусия, продуктът ще се запомни. Асоциации с „истинския мъж“.

    2/
    Гъделичкат мъжкото его, питат „истински мъж“ ли си (напр. моторист, бачкатор)?. Интересното в случая е, дали общият продукт (бирата) или специфичният бранд („Каменица“) ще спечели повече от това.

    3/
    „Няма, няма, няма…“ е силна конструкция, но несъзнателно се появява и едно „има, има, има“ (напр. домашно насилие, пиянство, бездействие). От тук ще се породят споровете и евентуално претенции за дискриминация.

  4. Според мен, първо е доста дълга, има адски много послания, които положително погледнато всяко може да се ползват по отделно като идея за съкращаване на спота при медиа планирането. Същевременно толкова много текст доста трудно се помни и бързо се забравя.

    Преди време имаше един спор до колкото си спомням с реклама на Загорка където се правеше лека дискриминация на жените. Което е проблем според мен ….Предполагам, че и тази ще бъде погледната от тази и страна ‘негативната’ …

    Все пак има хубав фъни елемент, и може би ако беше направено като сериийки щеше да е доста по ефектно.

  5. Доброволно, доброволно… колко да е доброволно?

    Според мен рекламата е брилянтна, като замисъл дори като изпълнение. Тук си личи чистия криейтив излизащ и базиран конкретно на мотото на Каменица. Аз не пия Каменица, нито тази реклама ще ме накара да я пия. Направена е за да развесели и разсмее мъжа докато стои вечер в къщи с биричка и салтка, а жена му опява за сметките, да си измие краката и да си прибере чорапите от миналия ден, които е скрип под леглото. Това са си най-чистите безобидни мъжки навици, а разни жени ги наричат пороци и се опитват да ги променят. Защо ще ни ги променят, пък?

    За първи път от доста време виждам чист български криейтив който ме кара да се усмихвам с голям кеф и да се чувствам първо леко горд, че съм мъж, а след което малко загрижен, че немога да зареша домашните си задължения ей така за една бира. Спота докосва най-болната част на мъжа и особено на тези, които са „под чехъл“, символиката е уникална.

    Какво ще кажете за последната серия спотове на Mtel със баба Латинка 🙂

  6. До колкото си спомням осъдиха Загорка за рекламата „Какво му трябва на човек? -Хубава жена, кола блаблабла и една добра бира“. Слогана изключва жената от човешкия род и Загорка загуби в съда съвсем справедливо.
    За Каменица не знам да са ги съдили…
    Не мисля, че спота е дискриминиращ, по-скоро отрича неприятните за мъжете дейности, поставя под въпрос „мъжкото“ в таргет аудиторията, предизвиква дискусия и шум около продукта , абе все хубави неща, като става дума за реклама на бира.

    Горните постове са точно на място,смятам.

  7. E.T.

    Parvo evala na reklamistite, 4e sa uspeli da naviat klienta na takav absurd. Drug e vaprosa oba4e kolko ot tiah viarvat v nego …. i kolko ot tiah si me4taiat da sa turbo seliani, kato pia4ite na kamenica ot reklamata. :)))) Smiatam, 4e malko sa se naakali i ako targeta im e tolkova skromen i fokusiran… v badeshte shte mogat da predlagat reklamata si na dvd po selskite horemaci – da pestiat pari :)))) I bez tova iavno sa se fokusirali varhu dosta interestna 4ast obijdaiki spored men dosta po-goliama, ako ideita a e da nakarat muja da se po4ustva po muj smiatam 4e podhoda im e super greshen, dobra ideia – slaba reklama.

    P.S. ne znaeh 4e wse oshte ima hora koito me4taiat da sa divi savages i rednex kato na klipa ot reklamata, no ako niakade e ostanal niakoi takav, to toi togava bi pill kAMENICA ako ima pari da si go pozvoli 😀

  8. E.Ivanova

    Сигурна бях, че ще има противоречиви мнения и това честно казано ме радва.

    Малко коментари на вашите коментари:

    Коля, “ Направена е да разсмее мъжа“ – факт, но и да поизнерви жена му. Всъщност дали разсмива всеки мъж или само специфичния таргет, както смята Е.Т. ?

    Речта на Хауърд Дийн определено ме разсмя, аз също намирам паралел между двете. А и има нещо вярно в становището ти за осъждането на Каменица 🙂

    Калин, мнението ти ми хареса. Мисля да не го коментирам, а просто да кипмна удобрително с глава и да се съглася.

    Емо, тази марка бира има уникални реклами. Имам още няколко от серията и ще ги кача съвсем скоро!

    Димитър, Мега, абсолютно прави сте за Загорка, поправям се моментално, благодаря!

    Боби, не знам дали е заради половата принадлежност, но не бих характеризирала рекламата като брилянтна:

    1.Рекламата би била такава ако улучва и вторичния таргет със същия успех. Все пак се замислете и над това, че в огромния процент от случаите жените пазаруват за вкъщи 🙂 Някои сега ще каже – “ Да,ама тази бира е за тези, които ще си я купят от близката бакалиика и ще я изпият на масата отпред или пък ще се наливат с нея по време на мач някъде с приятели.“ ОК, но това ли е целия таргет, който се цели?

    2. „Това са си най-чистите безобидни мъжки навици, а разни жени ги наричат пороци и се опитват да ги променят. Защо ще ни ги променят, пък?“ Това ще го оставя без коментар. Защо тогава го копирах ли? За да го подчертая.

    Е.Т., ето за това говорех – мнение на другия полюс, а също толкова логично и адекватно.Иска ми се да кажа и вярно, но няма да го направя, защото наистина е въпрос на гледна точка. Поздравления все пак!

  9. Диана Х

    Видеото определено прави впечатление и бих казала, че е забавно и ще бъде такова и за жените, но не знам защо се сетих за така популярния клип на Budweiser Waz Up? И там видеото обиколи света, натисна мъжкия таргет като истински пиячи, но в крайна сметка, както знаем, нито увеличи продажбите на марката, и дори вероятно накара хората да запомнят видеото, но не и марката.
    Мислите ли, че и тук ще се вдигне шум, но не е много сигурно, че толкова ще се вдигнат продажбите, колкото ще се говори за „манифеста на мъжете“.

  10. I.K

    Po povod reklamta na kamenica sum napalno saglasen s E.T neznam za6to kamenica sa re6ili da vra6tat horata v pe6terite i da zaprili4vat na niakakvi absolutni neandertalci. Moje bi celta koiato iskat da postignat e skandalnost toest Word-of mouth no tova ima i obraten efekt. S tazi kampania osa6testvena po tozi na4in ima mnogo goliama veroiatnost da predizvika i mnogo otricatelni reakcii daje i v sega6nite potrebiteli na kamenica i da zagubiat dota ot prodajbite si. Nezavisimo 4e 6te se govori za neia i 6te bade dosta komentirana:))
    Koito pie kamenica ne se kape, miri6e na muskos :))) drapa se tam kadeto ne go sarbi i plue totun :))) istinski selski beg. Da se varnem kam kampaniata, ne se li zamisliate 4e i jenata po tozi na4in moje da bade zasegnata, koiato kakto kazva eli po goliamata 4ast ot jenite pazaruvat vmesto majete, toest pak prodajbite padat. hahhaha emi kakva e celta na kampaniata da obidiat dosta hora i da se po6eguvat s tiah ili da nakarat potrebitelia da se razpoznae v reklamata i da kupuva kamenica. Dano marketinga i reklamnata agencia sa precenili vsi4kite podvodni kamani koito moje reklamata da sazdade i da navredi na branda.

  11. На мен рекламата ми хареса, даже много. Вчера даже коментирах с един приятел за мъжките пороци, простащини и поведение на каруцар. Уж не ги обичаме, уж им се дразним, уж една жена далеч повече би се впечатлила от мъж с обноски, който пие изискано отлежало вино и т.н. Ама без точно тези пороци все пак нещо май им липсва…
    Anyway…моята любима рекламка на бира е тази:

  12. Светослав Егоров

    Здравейте,

    Много ми харесва формата, която Елина е подбрала за кореспонденция, мисля, че по този начин могат да се научат доста интересни и полезни неща.
    Относно рекламата на Каменица, факта, че я обсъздаме означава, че е създала някакво впечатление в нас, било то положително или отрицателно, което само по себе си говори за някакъв вид успех. Лично на мен тази реклама не ми харесва, а относно изключването и пренебрегването на жените, мисля, че Heineken са открили баланса…

  13. E.Ivanova

    Тази реклама на Heineken е уникална! Точно това имах предвид – този тип баланс – рекламата също разсмива, но и двата пола, също улучва таргета си, но не забравя и вторичния. Няма отрицание, само полжителни емоции, дори в повече. Спотът за мен е блестящ пример за това, което се опитвах да обясня по-горе. Благодаря!

  14. Хмм… 🙂 🙂

    Когато написах, че рекламата е брилянтна за българска бира точно това имах предвид, може би защото като изпълнение са се справили добре и са предали точно това което са искали да кажат. Дали то не е толкова хубаво и какво казва няма значение. Факт е че български криейтив за спотове особено на рекламите за бира до сега е бил доста трагичен. За това се зарадвах 🙂

    Факт е, че заради трансформацията и еволюирането на обществото то отдавна е отрекло тези навици и мъжете, или по не голямата част не се държат по този начин и са спрели тези навици. Това не значи, че са ги изкоренили напълно. Във съзнанието на всеки мъж, който гледа този се прокарва една жилка на нещо много първично и просташко, но същевременно изключително същностно за мъжа. Не бих казал, че има дискриминационен мотив или поне не толкова фрапантно изразен.

    Не бих коментирал целевата група, към която е насочена рекламата. Първо незнам какво наистина целят, и може би не е това което ние се опитваме да гадаем, или просто не са си свършили работата както трябва. И в двата случая аз оценявам рекламата като зрител, а не се опитвам да мисля със главата на конкретния рекламодател или криейтив.
    Но нещо ме кара да си мисля, че със този спот Каменица целят точно определена малко по „мъжка“ целева група и прослойка на обществото и я достигат на 100%.

  15. ViC

    Рекламата е супер. Много е добра. И не виждам с какво точно дискриминира жените. Нито ги сравняват с бира и кола, нито ги опръскват с вода, докато си пийват коктейла. Уважаеми жени, тук няма за какво да се обиждате. Освен може би тъщите, че няма да им се обаждаме … (бабо, това не се отнася за теб)
    Е, и аз в началото се чудех каква е връзката на мъжкото спасение с песента от Брилянтин, но като се заслушах в текста я долових. Ами тя Оливия се нуждаела от мъж бе!
    Браво пичове! Много ме радва тази реклама!

  16. Ruslana Popova

    Ама никак не ми хареса…поне да имаше доза хумор,а то евтино и изтъркано ориенталско разбиране за истинския мъж.Мъж си е мъж и още повече истинския точно тези действия на който в рекламата казват „няма“ никак не му пречат той да бъде такъв, а напротив те са част от него.Защото да имаш куче и да го разхождаш, да се грижиш за него(без значение породата)не е типично женска работа,както да имаш кола и да я миеш,да си изгладиш дънките (а кой е казал,че дънките се гладят?)и още колко тъпотии са изредили чак не е за вярване….та то лъха на един мърляч,мухльо без куче дори,нехранимайко,невъзпитан и потен,но горд,че не прави нищо присъщо на кавалера,джентълмена,мъжкаря… сам(без жена,която да го кара да върши тези безмисленни и ненужни действия) пиещ бирата с орда себеподобни оригащи,доволни от живота „истински мъже“ за които след добрата бира иде ред на добрия секс,а той за тях е..списание „плейбой“ в едната ръка,а другата здраво стиска това, което им служи само да си изпикаят от там чудесната бира!!!!Едва ли тази е добрата реклама за Каменица и както е написал някой по-горе „когато тръгнеш да спасяваш нещо пише го бегало“.И във век когато почти всичко е унисекс,жените и мъжете са едва ли не равнопоставени и може би пият еднакво количество бира това крещене „няма“ звучи като вик на ощипана мома и поредния комплексар се е изказал от името на мъжете,които наистина обичат бира пият я и грам не им пука за кучето,колата,мола,дънките защото това са нещата от живота днес!!!

  17. E.Ivanova

    Забавно е колко коренно различни са последните две мнениия. “ Рекламата е супер“ / „Реклама ама никак не ми хареса“ 😉

    Досега се чудих дали разликата в коментарите идва от разликата в половете,но като изчетох всички постове внимателно, установих, че е до начин на мислене.

    Руслана, винаги съм ти се радвала на способността да защитаваш дадена теза с брутални аргументи 🙂 Благодаря, че го правиш и тук.

  18. Диана Х

    Някой има ли идея какъв е таргета, точно описан в брифа и има ли вторичен такъв? Големи дискусии, голяма драма стана с тази реклама и по другите форуми, така че ако някой знае би ли споделил 🙂

  19. edna reklama koiato gledah w ispania 2007 otkriite razlikite i neka wseki reshi za sebe si kak se prawiat reklamite w BG ili prosto ot kamenitza ne znaiat za kakwo si dawat parite

  20. Емо

    Хора не забравяйте, че по-голямата част от хората в България са си пълни селяни, дори в паспорта им да пише друго.
    Разбирасе има и цивилизовани „градждани“, но не вярвам, че те биха посегнали към Каменица, независимо каква е рекламата.

    Интересно ми е,
    ако случайно видите реклама на водка флирт, която е таргетирана към 14-16 годишни деца ще сметнете ли, че таргета е кофти подбран? Разбирасе такова нещо няма да видите, защото е забранено от закона, но искам да кажа, че понякога не ти е нужен „вторичен таргет“.
    Предполагам, че рекламата на Каменица няма за цел да разшири потребителския си кръг, а само да приобщи по някакъв начин именно тези, които отиват до бакалийката да си жулнат по 1-2 бири и да правят секс с пелйбой. А те не са малко…

    P.S.
    че кой прави секс със списание откакто има интернет? 😉

  21. Емо

    За да няма дискриминация, трябва всички да са доволни, както е в тази реклама:

  22. Ето още малко информация по темата ( в. Класа, 15.04.2009, стр. 11 ):

    Едноминутен тв спот е новото попълнение в кампанията на „Каменица“ – „Да спасим мъжа“. Рекламата, която стартира в ефир преди ден, е режисирана от италианеца Рикардо Паулети. Операторът също е италианец, съобщиха от компанията. Според производителя на бира, клипът е „отчаян вик на един замиращ вид мъжа“. Идеята на „Каменица“ е да представят истинския мъж като погубен от съвременната цивилизация. Според компанията, представителите на силния пол все повече изоставят любимите си занимания като гледане на мач, скара и бира с приятели, за да ги заменят с четене на модни списания и разходки в мола. Кампанията вече стартира в българската преса с публикуване на манифеста „Да спасим мъжа“. С него „Каменица“ внушава, че мъжкият имидж не се постига с козметика и шарени коктейли, а със запалване на огън и построяване на колиба или сал, а мъжката жажда се утолява само с истинска бира. „Да спасим мъжа“ ще продължи и през лятото чрез разпространение на материали под капачките на „Каменица“.

  23. B. Parvanov

    Нямам думи, докато четох коментарите се оказа, че намерих всичко, което аз бих казал!

    Juli, това е рекламата, която и мен много ме радва – весела и дискриминираща…мъжете, да видяхте да показват жени като част от еволюцията, явно само мъжете са произлезнали от маймуните 🙂

    Georgi, ти за пореден път доказа, че за съжаление трудно се намират истински български криейтив.

    Емо, ти си моят човек – след толкова жлъчни изказвания по повод на дискриминацията, ти успя да докажеш, че мъжете са свине 🙂

    И за да не остана по назад:

    А и нещо просто весело и продаващо, поне според мен…и не е дискриминиращо.

  24. E.Ivanova

    Еее нее, Бойко, последната реклама наистина ме накара да се разсмея с глас! Смъртта остава само “ за по още едно“ в бара 🙂 хахаха

    Понеже явно изместихме акцента от темата Каменица ви предлагам да качим тук още такива реклами, за да се посмеем заедно, или може би да направя тема специално за реклама на бира?

  25. Андрей Дънков

    Да Ели е много права ,че в зависимост от мисленето на определен човек зависи как той вазприема рекламата.
    Обаче замислете се още преди да бъде пусната рекмата кои ваши познати сте вииждали да пият каменица, и те не отговарят ли на типа маже описани в рекламата.
    Бирата е специфична напитка със специфичен леко горчив вкус, някои които непие бира (а сини питиета) няма и да започне, камоли и Каменица която е с доста по твард вкус от други бири на нашия пазар.
    А и доколкото забелязах, рекламата се ехаресала точно на типа хора които пият бира, сабират се с приятели дагледат мачове или просто разпускат пред телевизора с бира в ръка.
    Така че мисля че рекламата е уцелила таргета, а скандала покрай нея е допълнителна реклама.

  26. Емо

    И аз мисля че е уцелиха таргета, ама то тая бира така или иначе си има твърд таргет който не мърда много… Приликите с рекламата на бургер кинг са явни, но в рекламата винаги може да се каже „всичко вече е правено“. Мисля че дори и да са взели някаква идея криейтивите на каменица, добре са се справили да я променят по подходящ за местния пазар начин.

  27. Георги Пенчев

    Рекламата е интересна! Въпросът е дали всяка интересна реклама е ефективна?
    Според мен точно тази е. Не са малко мъжете, който
    е се почувстват като жглупаци ако след нея им се прииска да си поръчат бира. Но огромната част от пиячите на бира, които не „изневеряват“ на любимата напитка и през студените месеци, са я приели или като чиста монета, или са на мнение, че пиенето на бира в „кварталния гараж“ е единственото им останало нещо, заедно с бръсненето, което ги отличава от жените… За жалост е така, но и тези същите потребители са на някой по-евтини марки – Ариана например.
    Все пак да не забравяме, че когато се появи новия собственик на Каменица в БГ, заяви, че е дошъл да продаде една евтина бира скъпо. Мисля че успя, нали? Тяхната рекламна стратегия е такава от доста време, сега просто и е кулминацията… Преди време, ако не бъркам ги осъдиха за това, че обясниха на жените, че не са хора? 🙂

Вашият отговор на ViC Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *