април 13, 2011 E.Ivanova

Flashmob истерия

flashmob_princeps

Буквалният превод на флашмоб е „моментна тълпа”. Определят го като „особен вид представление, разчитащо на случайна публика”. Участниците създават внезапни, понякога абсурдни, понякога смешни ситуации, но изпълняват ролята си сериозно и отговорно с убеждението, че това което правят е напълно нормално и естествено.

Други пък смятат, че е вид ИЗКУСТВО (?!), което е извън политиката, религията и икономиката, а участниците нито плащат, нито им се заплаща. Такива събития се организират обикновено чрез интернет, от социалните мрежи и в по-голямата си част хората не се познават помежду си.

В световен мащаб провeждането на flashmob е редовна практика. Първият е организиран през май 2003та година в Манхатън от Бил Уасик. Както можете да се досетите не е бил много успешен, поради факта, че хората не са били запознати. Постепенно бройката на участващите в подобни пърформанси по целия свят се уголемява. Днес те вече са се превърнали в масови събития, които хората очакват с нетърпение.

Ето и някои от най-интересните примери за успешен flashmob:

И понеже може да се запитате: ”Какъв ли е смисълът от организацията на такива масови събития освен забавлението?”, отговорът е, че някои от тях са обвързани с определна кауза, която има шанса да привлече по-голямо внимание.

Flashmob с пластмасова бутилка:

Едно от най-масовите flashmob събития, организирани някога, се провежда в памет на краля на попа – Майкъл Джексън. Започва от Стокхолм, преминава през по-големите градове в Европа и стига чак до Китай и Мексико.

Майкъл Джексън – TRIBUTE – Stockholm:

Играли ли сте на замръзванка?
Париж – замръзване

И понеже сме блог за реклама няма как да не споменем, че някои големи компании се възползват от масовата исетрия на хората покрай тези събития и си правят реклама на техен гръб…или крака.
Много хитро, T MOBILE.

Танци с T MOBILE:

Ето нещо наистина мащабно и перушинесто! Не, не става въпрос за скубане на пилци, а за най-масовия бой с възглавници. Да не си помислихте, че говорим за онова жалко подобие на flashmob пред НДК? Не.

Бой с възглавници

И като заговорихме за опити за flashmob в България, няма как да не се запитаме:

„Що е то рожденият ден на Доби и има ли почва у нас?”.

Ако още не сте чули, станали член на групата във facebook в нейна чест или не сте се разходили до кв. Дружба, бл. 43 на 9ти април, значи сте пропуснали голямата истерия покрай една покана за събитие, пусната уж случайно до всички потребители в социалната мрежа.

Единствената полза, която видяхме от това начинание (от реален човек или пък от някой злостен рекламодател, например „Кенар” със серията си „снежанка”) е, че хората сърфираха из уикипедия, за да се запознаят с думичката „flashmob”. Причината за това е втората група, създадена за прословутия рожден ден на Доби във facebook.

И тук се запитваме, това опит за flashmob ли беше?

И така… вече спокойно можете да излезете на улицата и да застреляте някой, но вместо полиция ще видите хиляди хора, които пък може би ще стрелят точно вас.

М.Койнарска
С.Апостолова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

Comment (1)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *