януари 10, 2013 A.Hlebarov

Класация на последните топ идиотии в рекламния свят

И през 2012г. голяма част от рекламните простотии и недоразумения дойдоха от областта на медицината, фармацията (дали пък не трябва да са в кавички), козметиката и особено от „разкрасителната” индустрия – онази, която се грижи за външния вид на своите потенциални потребители. Тук летвата е много високо вдигната от незабравимите за дълго време „бисери”, сътворени през годините от Евтерпа и Борола. Явно техните лаври не дават покой на достойните им следовници и те се опитаха да ги настигнат и задминат.

Първи бяха Рефан. След като години наред се опитваха да ни впечатлят с анимационни рисувани клипчета тип „Ну, погоди”, те изведнъж решиха да блеснат в очите на публиката. Подгряващата роля беше поверена на НиЛо (за която съм убеден, че ще е голямо наказание да използва рекламираните от нея благоухания) в нещо като стриптийз на тъмно:

А след това изгря невижданият по нашите екрани шедьовър:

Убийствен замисъл, убийствена визия, убийствени изпълнители. Несъмнен връх на творческия поетичен напън е рекламния слоган – „От Малдивите до Сен Тропе с парфюм РЕФАН 192!”. Не знам за Малдивите и Ривиерата, но баба ми в такива случаи казваше „Нерде Ямбол, нерде Стамбул”.

Тук обаче следва да се признае доброто таргетиране на рекламодателите – евтините наливни парфюми вървят ръка за ръка с чалгата и са естественият избор на момичета с обем в косите и главно под тях. Или пък момчетата. Или нещо по средата…

В състезанието на копирайтърите се включиха и големите мултинационални марки, дейно подкрепяни от нашенските им преводачи и текстописци. Дълбоко в съзнанието на потребителите остават изключително смислени текстове като „Nivea for men – само за мъже”, „100 години грижи за кожата за цял живот” и други подобни.

Като стана дума за чалга се сетих, че някъде по същото време на рекламния небосвод изгря и още една позната от чалгата физиономия, този път с мустаци:

Тук дори си имаме и червена точка, която ясно показва възрастта на целевата група „пиленца на батко”. Към същата целева група са се насочили и производителите на боза, които предлагат както по-евтино решение на въпроса с предната фасадаа:

Boza

така и някои комплексни решения с естрогена и тестостерона:

Boza-Erotic

Наличието на силиконови подобрения не е достатъчно условие за пълното женско щастие. Първото, основно и най-важно условие е… да нямате цистит. Не, не става дума за СПИН, рак, инфаркт и разни там други дреболии, а точно за тази коварна болест:

В началото на есента рекламодателите от Рефан бяха налегнати от някакви съмнения в своя творчески чалга подход и решиха да се реабилитират, отправяйки взор към по-възвишените сфери на изкуството. Доживяхме в рекламната пауза да ни се четат стихове, а Рефан да се възприемат като меценати на новите български поети (той всъщност се оказа само един, но с такъв рекламен бюджет – толкова):

Много добра идея, само че deja vu. С други думи, взаимствана, да не използвам едни още по-лоши думи от вече видени рекламни кампании, отдавна влезли в учебниците по реклама:

Най-краткият коментар тук е оня за жабата и вола. Използването на творчески решения „втора употреба” за съжаление все още се практикува от някои рекламодатели. Можете сами да се убедите като сравните два рекламни телевизионни клипа за две различни лекарства – единият съвсем пресен от тази година:

и един от преди година:

Какво да се прави, криза е, трябва да се търси нещо по-евтино. Какво от това, че някой друг може да го е ползвал преди – клиентът може и да не разбере. Важното е да го плати като оригинал. А пък ако разбере – тогава ще му мислим, живи и здрави да сме! Здравето е най-важното. И за нас, и за тези, които със своите продукти се грижат за него. И винаги мислят за нас, своите потенциални пациенти, дори и в най-светлите мигове на годината.

Teraflu-HNY

Желая живот и здраве на авторите на всички показани по-горе реклами през новата 2013 г. Както и на всички, които очаквам да споделят своето мнение.

Антоан Хлебаров

Tagged: , , , , , , , , , ,

Comments (2)

  1. Добри

    Направете и една класация на най-добрите БГ реклами, за да имаме база за сравнение, повечето рекламни блогове само чакат да регистрират някоя нелепост, а никъде няма посочени добри примери.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *