Бързам да отбележа, че ще стоя далеч от всякакви клиширани становища тип “рекламата не лъже, тя поднася информацията от най-красивата й страна, само прикрива недостатъците за сметка на качествата” и т.н. Чували сте ги, нали?
Границата между това да скриеш, преиначиш и излъжеш понякога е обидно тънка и някои рекламисти определено не я зачитат. Казвам го не от позицията на рекламист, а от позицията на потребител, който по принцип избягва крайните становища, защото светът в крайна сметка не се дели само на черно и бяло.
Какво имам предвид? Със сигурност сте забелязвали лъскави телевизионни реклами на апетитни хранителни продукти, мегабордове на уникални финансови институции, които буквално ви подаряват пари, къщи, почивки /Разбира се докато не забележите текста със звездичка и пункт 8, който всъщност обяснява, че картинката далеч не е толкова розова/
Да започнем от рекламата на храни. Вижте рекламната снимка в ляво и това, което всъщност получавате – в дясно. Приличат си….малко? Ще си го купите ли обаче, ако видите реалната снимка?
Нека хвърлим един поглед на принт рекламата на бюфета на известен американски хотел – Grand Palladium Bavaro в Маями:
А сега бързо в реалността:
Всички знаем, че дори да нямаш медийна реклама, е изключително важно опаковката на продукта ти да изглежда добре и примамливо. Къде обаче е границата между примамливо и нереално?
Вярно, някой не “преиначават” външния вид, но пък размера…
Няма да коментирам и безкрайното прекаляване с Photoshop и други подобни “способи за разкрасяване”, защото мисля да посветим една тема само на тях.
Иска ми се, обаче, да обърнем малко внимание на типа подвеждащи реклами, които казват “ Получавате чисто нова кола само 199 лева на месец“, но пропускат да споменат маловажната информация, че това е след първоначална вноска от десетина хиляди евра. Или пък „На круиз около света за 1999 евро“. Супер, само че, когато се поинтересуваш, разбираш, че всъщност круизът е на реална стойност 6000 евро, но „скритите“ 4 трябва да платиш, за да си в каюта, която става за хора, разни морски паспорти, застраховки, самолетни билети, храна и напитки и какво ли още не. Дали може да си спестиш някои от тях? Не. Просто капарото ти възлиза на стойност 1999 евро, няма лъжа, няма измама. Споменах ли, че всъщност и не „обикаляш света“, а имаш подбрани разхвърляни в малко по-далечни точки дестинации? Подробности. :}
Елина Иванова