юни 10, 2011 E.Ivanova

Какво се случва с рекламния пазар?

През последната година рекламният пазар се сви драстично. Освен огромната междуфирмена задлъжнялост, която прави машината на бизнеса все по-тромава, на лице в бранша вече са много фалити, много заведени съдебни искове и развалени партньорства. За съжаление много малко компании съумяват да предприемат адекватни антикризистни мерки, да се движат за ръка с другите, за да се измъкнат “сухи от водата” заедно.

Какво се случи?

Оставям настрана темата за непрестанното подаване на поръчки, за които не се плаща или се плаща с десетки месеци закъснение – ще говорим само за глобалната ситуация. Най-силно се усети спада в поръчките за външна и печатна реклама, в по-малък процент се разми лоялността към радиото като рекламен канал, а телевизията почти  запази нивата от 2009 г. Разбира се, новопоявилите се рекламни канали, както и социалните медии са със знак + в балансите. Там ръстът е над 10%.

Въпреки свиването на пазара през 2010 г. и намаляването на брутните рекламни бюджети с приблизително 14% спрямо предходната година, все пак сме положително настроени и очакваме бавно отпушване на задръстените ресурси, за да се вдигнат нивата с поне 5% през следващото тримесечие. Предстоящите избори също неминуемо ще окажат влияние върху очаквания ръст.

В тази връзка – доживяхме нещо да се случи на пазара на външната реклама. Броени дни преди така трепетно очаквания конкурс за (пре)разпределението на аутдор пазара, двама от най-големите играчи в сектора решиха да стиснат ръце и да продължат в един отбор. Макар че новината все още не е официално отразена в Търговския регистър, вече стана ясно, че „Вал София“ ЕООД и „К аут ов хоум“ ООД („Нюз Аутдор България“) ще се обединят под общото име JCDecaux Bulgaria BV, като дъщерно дружество на най-голямата компания, занимаваща се с външна реклама в света – JCDecaux. Обещаващ ход от страна на бизнесмена и съсобственик в bTV Media Group – Красимир Гергов, както и на „Вал София” ЕООД, притежание на немската „Вал АГ”. Самите ВАЛ предвидливо продадоха 90% от собствеността си на JCDecaux още преди няколко месеца, за да имат силен гръб при предстоящия “мач”. Сливане от такъв мащаб се случва за първи път на територията на България и затова с интерес очакваме да видим какво ще предприемат останалите играчи и каква ще бъде тяхната ответна реакция. Неофициално се знае, че и те са направили консорциум, под шапката на който кандидатстват на конкурсен принцип за голяма част от съоръжнията за външна реклама. Дали ще има монопол или питата ще се разграби по равно? Официалната информация ще дойде съвсем скоро.

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comment (1)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *