април 15, 2011 E.Ivanova

САО ПАУЛО каза НЕ на РЕКЛАМИТЕ?

mcdonalds_princeps

Представете си какво би било, ако рекламите по улиците изчезнат? Просто ги няма.

Без билборди, без винили, без калкани, без ракети, без светещи лога, без citylight-ове, без транспортна реклама, без табели, без неонови надписи, без видео стени, без рекламни плакати и какво ли още не. Само сгради, паркове, чисти улици и никакви, подканващи към морално „самоубийство” реклами. Изглежда нереално и да, прекалено хубаво, за да е истина.

Но от 1ви април, един град вече никога няма да е същият.

Преди                                                                                                       Сега
saopaolo_princeps saopaolo_after_princeps

Континентът е Южна Америка, държавата – Бразилия, градът – Сао Пауло, а времевата разлика между двете снимки е един месец.

Сао Пауло е един от най-големите световни мегаполиси, разположен върху 1523 км/2 площ. Населението на града е 11 милиона жители, почти два пъти повече от цялото население на България. А сега си представете за какво замърсяване става въпрос! И не си говорим само за боклука по улиците, мръсотията във въздуха и реките, ами и за чисто визуалното пренасищане на окото от всякакви брандове и креативните им начини да привлекат точно нашето внимание. И ако си мислите, че и при нас в България това е огромен проблем… еми, тук сме малко по-добре от останалите големи държави. Да не повярва човек.

Терминът, който определя този проблем, е „visual pollution” и е една от причините за създаването на новия закон „Clean City”, въведен от кмета на Сао Пауло – Gilberto Kassabs. По негово мнение, градът се нуждае от цялостни реформи, свързани с обновяването на околната среда. Той решава да започне „пречистването”, което като по чудо стартира от премахването на всякакъв вид външна реклама в града. Представете си само  последствията от това… положителни и отрицателни. Със сигурност, обаче това е голяма крачка за един град с огромен брой население, който е най-динамичният финансов и търговски център в страната.

Писателят Роберто Помпео определя това като: „Рядка победа на обществения интерес над частния, на реда над безредието, на естетиката над грозотата, на чистотата над боклука…”

Една от причините законът да просъществува е и фактът, че по думите на кмета, е трудно в град с 11 милиона жители да се намери подходящ екип, който да прецени коя реклама е легална и коя не, затова премахват всичката такава и то със закон. Ето на това му се вика политика и взимане на решение!

princepss

Някои твърдят, че животът в Сао Пауло без реклами ще бъде по-скучен и не толкова „шарен”, докато други се радват, че са открили съществуването на къща, стояла с години скрита зад билборд на тяхната улица.

Докато едни се радват на новосъздадените гледки, други фалират или остават без работа: 20 000 човека вече са на борсата за безработни.
Междувременно, Аугусто Моя – криейтив директор на бразилския клон на рекламна агенция DDB твърди, че тази забрана ще накара агенциите да бъдат по-изобретателни.”Като човек, който работи в творчески отдел, смятам, че има едно хубаво нещо в този закон и то е че сега ще се наложи да използваме по-традиционните методи за рекламиране във външна среда по по-творчески и нестадартен начин. Хората от всички агенции мислят за това как да развиват външната реклама, без да пречат на структурата на града.”

Предвиждаме, че населението на Бразилия, по-специално на Сао Пауло значително ще се увеличи минимум с 1 милион. И причината за това е, че той е единственият град извън комунистически строй, в който можеш да излезеш на улицата и да не се сблъскаш с логата на 4567890 бранда. Даже с нито едно лого.

And I think to myself …..what a wonderful world..

bilboards - princeps

ads_princeps

s_princeps

sao_princeps

Стела Апостолова
Мариета Койнарска

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (4)

  1. Кирил

    Много интересно – снимките преди и след нямат нищо общо.
    Нито сградите, нито Езика…. Разбирам защо са ги махнали.. ами явно рекламите в Сау Паоло са на Японски…

    • M.Koynarska

      Въпросната снимка е избрана с цел да онагледи образно ситуацията в града. Искахме да покажем малко по-пресилено разликата в град със и град без рекламни билбордове. Извиняваме се ако сме ви подвели, но все още няма снимки на изцяло изчистения от реклами град.

  2. Тук има примерни снимки преди-след, които са конкретно в Сан Пауло:

    http://blog.aapglobal.com/2006/12/14/more-updates-on-the-sao-paulo-billboard-ban-new-continued-challenges-from-the-ad-men-opportunities-for-aapglobal/

    Интересно е какво ще измислят сега рекламистите в Бразилия, за да запазят работата и приходите си. На мен лично ми се струва абсурдно подобно нещо да се случи в нашата мила родина, но знае ли човек..

  3. Mladen

    Според мен би било прекрасно да се случи и в БГ поне за месец два, и по-конкретно пък, ако може да е два месеца преди изборите тази есен ще е много много хубаво!!!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *