Ежегодно се присъждат стотици награди, за да бъдат отличени най-добрите реклами. За останалите остава радостта от покачващите се view-та в сайтовете. Не бих се учудил, ако някой без награда от EPICA (Europe’s premier creative awards), но с няколко милиона view-та каже „Това са хиляди потребители, а не няколко журналиста”. И до някъде ще има право. За да накараш хората да натиснат play-а милиони пъти, трябва да си свършил наистина добра работа. Тази радост за авторите, бързо може да се засенчи от живо раздразнение, когато някой плагиат се „вдъхнови” от произведението им.
Освен плагиатството съществува още една форма на заимстване – пародирането. Добрите реклами често дават стабилна основа за импровизации. Понякога пародийният вариант се оказва по-хубав от оригинала. И в този ред на мисли трябва да отбележа, че не само хубавите (според моето скромно мнение) реклами се радват на такъв интерес. Седмици наред, ежедневно правих опити да спася съзнанието си от безмилостната мелодия на Duffy от рекламата на Coka Cola Light.
Спасението за мен дойде късно, много късно, но все пак ме избави от натрапчивата песничка. За съжаление не знам имената на спасителите, но пък мога да ви отърва от вече загнездващата се мелодия… и преди да започнете да си я тананикате:
Все по-често виждаме български реклами обединяващи добра идея и перфектно изпълнение. Нашите рекламисти познават обществото си и знаят как да се обърнат към него. The Smarts направиха кампания на Leki – балканска скара, с която успяха бързо да привлекат вниманието на зрителя. С три спота дадоха на клиентите си да разберат, че балкана пази своите тайни и каймата ще си остане такава – тайнствено вкусна. Нека ви припомня единия:
Всъщност има реклами, които до такава степен радват зрителите, че самите те започват да качват по сайтовете своите интерпретации по темата. Прави ми впечатление, че са доста ентусиастите, решили да изпробват звукозаписните си умения, като озвучат наново рекламата и по този начин дадат свобода на разчупената си мисъл. В повечето случаи, на фона на автентичната картина, участниците в рекламата се ругаят с тънки гласчета. Преобладаващата част от тези творчески напъни не заслужава вниманието ви. Заради това ще ви покажа едно от малкото нашенски клипчета, които нямат нужда от цензура. и показват с какво отношение потребителите могат да приемат рекламното послание.
Има клипове, в които идеята се предава главно от визията. Sony Bravia направи няколко реклами, в които не можеш да чуеш нито една дума, но от това, което виждаш, ти става ясно всичко което би те накарало да тръгнеш към магазина.
Въпросът в случая е за пародия, кражба или някаква друга форма на „заимстване” говорим?
Това, което може да се каже със сигурност, е, че от Tango’d са предпочели да използват известността на оригинала и на тази база да представят сока си. Друг е въпросът дали изобщо щях да обърна внимание кой е сокът, ако не пишех този текст 😉
Сигурен съм, че една от малкото реклами на бири, харесващи се почти еднакво и на мъже и на жени, е тази на Heineken.
Нормално е творческо решение, придобило такава популярност, да събуди много отзиви. Рекламата на соковете Tango’d (вече започвам да ги запомням) не е единствения пример за творческа импотентност довела до плагиатство неумело прикрито зад пародия:
Snoop dog се „обляга” на успешната кампания на Heineken, за да зариби феновете със турнето си. Като преместя гледната точка и се абстрахирам от това, кадрите в „пушалнята” са супер. Типично в стила на Snoop dog е логична замяната на бирата с марихуана, за да се промени и целевата аудитория. Странно ми е само това, че артист от такова ниво промотира дейността си с видео, непритежаващо очакваната оригиналност.
Рекламите на автомобили не рядко са оригинални. Honda рекламира модела Acord с много интересно видео.
И сега… Изненада! И тази реклама е удостоена с пародия. Този път говорим за откровена пародия.
Тук не искат да ни продават нещо, искат единствено да осмеят иначе хитрата идея.
И така стигаме до заключението – раждайте идеи, забавлявайте се и не се оправдавайте със старата мъдрост „Няма нищо ново. Само добре забравено старо”. Ако все пак ви дойде добре забравена стара идея, изчакайте да я забравят всички 😉
Венелин Драганов
Няколко уникални пародии на MacBook !!!
1. MacBook Mini & Nano
2. MacBook Air – пародия 2 – най-големият плик!
3. Macbook Air vs Lenovo
XAXAXAXA… vtoroto me izkarti!!!! :DDDDDD
Рекламна психология – защо имам чувството, че и рекламодателите понякога не знаят какво целят – зрителите да се посмеят, зрителите да запомнят или просто да превключат канала.