На 8.01.2011 в сайт за измислени новини излезе статия, твърдяща, че любимата социална мрежа на милиони потребители по света – Facebook – ще преустанови работа. Разбира се, за броени часове „новината” плъзна по всички възможни канали, въпросният сайт генерира невероятен трафик, а собственикът му вероятно си удря задника в тавана от радост.
С недоумение наблюдавах цяла вечер как един след друг FB абонатите започнаха да изпадат в тиха истерия, слагайки на статус съобщения като „ Ами сега, какво ще правим”, „Вярно ли е, че спират FB”, “ Хора, чухте ли – ще ни дръпнат шалтера?!?”. Последваха едночасови безуспешни опити да коментирам под статус, че за пореден път някой потрива ръце докато наблюдава масовата истерия, която е успял да предизвика. Почувствах се като част от заблудено стадо и най-страшното е, че на никой не му прави впечатление.
Още по-неприятното е, че българските интернет сайтове лапната въдичката моментално и започнаха масово разпространяване на новината на принципа copy/paste + 2 думи личен коментар. Безумие. С нетърпение чакам телевизионните новинарски емисии утре сутрин, за да се уверя, че хората просто не мислят.
На никой ли не му направи впечатление, например, че другите „новини” във въпросния БЛОГ, направен като онлайн вестник, от който тръгва всичко, са „Меган Фокс е мъж”, ”Джордж Клуни – президент”, „Извънземните нападат Земята през 2011”, „ Майк Тайсън и неговия фетиш – гълъбите”. WTF?
Мислех тук да напиша един дълъг абзац с обяснения какво точно се случва, но си мисля, че е излишно да философствам на тема „Какво е ПР акция и има ли тя почва у нас”.
В този ред на мисли, евала на Германос, които си направиха уникален ПР това лято, предизвиквайки масова истерия с новината, че Джони Деп е в България и се крие в хотел на морето. То не бяха статии във вестниците, телевизионни репортажи, тълпи от фенове … Българският Джони Деп се оказа Георги Велизаров -23-годишен актьор, възпитаник на НБУ, а цялата истерия – добре замислена и изиграна ПР акция, промотираща новата им лятна кампания и този уеб сайт – www.summershot.net.
Тя пък е направена по примера на кампанията на модната марка Marc Ecko – маскирани младежи с дрехи на Marc Ecko започват да рисуват графити по самолета на американския президент (Air Force One), като изписват „Still Free“. В продължение на няколко дни телевизии като CNN, NBC или ABC, десетки вестници, списания и уеб сайтове произвеждат над 7000 журналистически материала относно посегателството върху самолета на президента. Въпреки трикратното отричане от страна на Пентагона, че такова нещо изобщо се е случвало, това не е пречка медийната истерия да трае известно време и всички интензивно да коментират казуса с Марк Еко и уеб сайта Stillfree.com.
Надявам се, че поне малко отвлякох вниманието Ви и Ви отговорих на въпросите „ О, ужас, наистина ли спират Фейсбук”.
Елина Иванова
Много вярно написано! Пак така на принципа на лековерното стадо преди време обиколи и „сензационната новина“ за университет в Перник с интересна абревиатура… университет в Перник наистина се откри, но той всъщност се казва „ЕПУ“, „Европейски политехнически университет“. Това само по себе си също е доста смешно, но това е друга тема!
Още малко интересна информация тук:
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2011/01/07/1021529_faceboom/
Жалко, че новината не е истина…яко щях да се израдвам ако „Зубърчето“ беше казало: „Аееее, ще ви … (затворя) – кой сега е номер 1!“. Преставяте ли си да имате правото да дръпнете шалтера на FB – това е такъв купон – да гледаш всички как ридаят в адски мъки…само новината какво предизвика:D
Ели, защо се учудваш, че всички са толкова лековерни овчици – то, ако някой се беше замислил за секунда ще осъзнае, че никой няма да позволи на младежа да се базика с кинтите на другите. От друга страна това е най-подходящият момент да направят още малко милиарди – спираш FB за един ден и обявяваш: „От утре ако искате фейсбук ще плащате – по 10 долара на месец!“ – и гледай какво става – всички ще плащат…ама що не ме питат мен 🙂
Дори и да стане истина, ще се появи друг. Явно хората имат нужда от подобна страница и ще я търсят, каквото и да става.
Идеална статия за съвети във същия стил – http://www.klukoza.com/2010/12/blog-post_10.html
Аз искам само да цитирам един Велик, за мен, гении на българската мисловна дейност и за съжаление неразвит в рекламата талант!
„Идат като овци, бегат като овци!
Що е то?…
…ОВЦИ!!!“ Светльо Витков 🙂