Станалите традиционни благотворителни кампании отново завладяха primetime на частните национални телевизии. Btv заложи на познатата Великолепна шесторка, а Nova телевизия ни запозна с нов за българския ефир прочит на благородните телевизионни предавания – BailandO. И за двете медии това е израз на корпоративна социална отговорност. Докато Би ти ви се ангажира с проблемите на децата от дома в Шумен, Nova телевизия даде шанс на 24 мечти. Крайният резултат – 1 038 822 лева за центъра за бебета и родители в гр. Шумен и нов дом за семейството на победителката от BailandO. Всичко е страхотно, и тези, към които е насочена благотворителността получават помощ, и телевизиите се радват на висок рейтинг.
Със сигурност има две мнения за това кое е водещото за тях. Осъзнатата корпоративна социална отговорност или повишаването на рейтинга. На пръв поглед нещата са ясни, нито NOVA ще оставят btv да грабне вниманието на зрителя с новата си благотворителна кауза, нито обратното. И защото и двете медии имат сериозен опит, знаят, че да разчиташ на сапунка, при положение, че конкурентната медия подготвя нов проект, никак не е стратегическо поведение. Заради това, най-добре, надпреварвай се с конкурента кой ще монтира по-драматичното видео и ще напише по-сълзливия анонс. Целта? Целта – по-висок рейтинг, повече приходи от реклама и… да, социална отговорност, следователно, по-висок рейтинг. Друго добро дело, възможно благодарение на тези формати е полето за PR изяви, което дават. И звезди, и политици се възползваха от възможността да се появят в благотворителните инициативи, къде за да помогнат, къде да напомнят на широката публика за името си.
От гледна точка на прагматика нещата изглеждат така – не много отдалечена от нея, е тази на оптимиста. Той вижда нещата по почти същия начин, но може би заради големите сърца на водещите и участниците не вижда финансовата изгода за медията. Във фокуса е милосърдието и добронамереността на всички участници в доброто дело. Всъщност тези инициативи са най-ефективният начин за привличане на вниманието и предприемане на действия относно даден проблем. Този тип формати обединява първичния порив да помогнеш на човек в нужда, ефективността на масовите инициативи и технологичните възможности на телевизията и интернет. Без да има значение кой колко печели, крайният факт е ясен – изграждането на център за бебета и родители и сбъдната мечта на цяло семейство. Каузата на Великолепната шесторка се радваше и на подкрепата на правителството. Бойко Борисов и Симеон Дянков, гостуваха в предаването, за да кажат, че държавата ще предостави средствата от ДДС върху даренията, за да покаже отношението си към инициативата. BailandO също се оказа достатъчно висока трибуна. Още по време на предаването няколко от участниците срещнаха разбиране от специалисти и институции, които помогнаха за сбъдването на техните мечти.
Може би това е бъдещето в благотворителността, или поне тази, която е по силите на обикновения човек. Този тип активност дава възможност и най-малките дарения, организирани и насочени, да се превърнат в многоцифрена сума.
Въпреки всичко, аз бих предпочел позицията на прагматика, защото до сега не се е чуло за медия, която да дари рекламните приходи по време на благотворително предаване за каузата му. Един 4 минутен рекламен блок, според обявената рекламна тарифа на btv, за часа на предаването, отваря път за приходи от порядъка на 26400 лв. Знаем, че концертите на „Великолепната шесторка” ни показват възможностите на българската реклама, почти колкото тези на участниците. В един концерт от телевизията побираха средно 4 рекламни блока, всеки от които би трябвало да носи 26400 лв. Така стигаме до цифровото изражение на телевизионната солидарност – 105600лв. на един концерт. Подобно е положението в NOVA. Според проста сметка, на база на тяхната рекламна тарифа един 30 секунден рекламен спот носи приблизително 3000 лв. За 4 минутен блок това прави 24000 лв., а за едно предаване с 4 блока – 96000 лв. За двете телевизии, прихода от целия сезон на благотворителна дейност е към 2 152 200 лв. Над един милион за всяка медия.
Щедро, нали?
Венелин Драганов
Съгласен съм с постинга Ви. Ще цитирам едно старо мое мнение за Българската коледа.
„Какво се получва, известната кауза придава особена, позитивна осанка на операторите както и на други съорганизатори. Не казвам, че това е лошо.
Не бива да се пропусне обаче и т.н. медиен контекст. Говоря за ефекта на медиината среда, защото както се говори за Българската коледа като красив фон за алтроизъм, така мобилните оператори в периода около празника повсеместно в вестници (Труд), телевизии (БтВ) и други медии бълват промоции и реклами, за какво ли не.
И знаете, ли какво се получава, освен чистия хуманитарен аспект, Българската коледа има и един друг – ефективността на рекламите и вниманието към тях, както и към медиите-посдредници се увеличават. Следователно, се увеличават и продажбите, разбира се, връзката може да не е пропорционална.“
Прав сте. Обмислям да публикуваме съвсем отделна статия за “ Българската Коледа“. Имаме толкова много коментари по темата, че ще е жалко да не видят бял свят.
Замислихме се вчера в офиса, само с хонорара на 1 водещ ( помните скандала Ани Цолова, Хаити ..) колко неща могат да бъдат купени, колко добрини могат да бъдат изпълнени. Но, не го решаваме ние, уви.
Е.
Ще го очаквам. Всичко това може да се сложи под заглавието cause related marketing.