Както всички знаем основната функция на рекламата е да продава. Да си го кажем направо – в повечето случаи това са неща, от които човек няма нужда. Изначално. Не, сбърках – вече има, създадена е изкуствена такава, но преди години е нямал. Оцелявал е простичко. Много хора имат негативно отношение към рекламата, именно защото налага моди, мислене, възпитава повече от родителите и променя начинa на живот…и не така, както ни се иска да бъде. Рекламата се съобразява с продукт, рекламодател, рекламна агенция и какво ли още не. И накрая отговорът на вечния спор дали е „изкуство” ми се вижда някакси по-ясен. И не ми хареса. Ето какво ме подтикна да насоча вниманието Ви върху сериозните реклами – онези, които възпитават; онези, които се открояват с идея; онези, след които се чувстваш обогатен и малко по-смислен.
Печатни реклами със сериозен апел
Indifference Kills
Социална рекламна кампания на SamuSocial за бездомните. Акцентът е върху хората, чиито дом е улицата. Хората, които остават незабелязани, докато не умрат или по-точно за онези, които всяка вечер си лягат в гроб. Силен апел. Разтърсващ даже. Ами, ако им обърнем внимание?
Neglected children are made to feel invisible
Провокативна герила кампания или ”отвратително добра” социална кампания за пренебрегваните деца, които се чувстват невидими. Няма как да останат такива за хората в Мелбърн.
Ето още едно предложение в този дух, кампанията е Тhe Talk About Autism…
Open your eyes to saturated fat
Неправителствената организация World Heart Federation отново в борба със сърдечните заболявания. Този път акцентът са хората с наднормено тегло. Визията сама говори за себе си. Не ти се дояжда като я видиш…
Fight for your ideas
Африка. Намибия. Advantage Y&R: Magazine. Вдъхновяващо.
Cigarettes Smoke People
Рекламодателят е Cancer Patient Aid Association, агенцията е канадска – Bleublancrouge. И въпреки наличието на много реклами против тютюнопущенето все още се срещат такива, които успяват да впечатлят. Тази е една от тях.
Stop to oppression of women in the Islamic world
Рекламна агенция – Grabarz & Partner – Германия, рекламодател – International Society for Human Rights : Burka. Един малък детайл, напомнящ за един огромен проблем. Фереджето покрива и ограничава само тялото, решетките – само свободата.
Bad water kills more children than war
Когато говорим за рекламодател като Unicef, просто замлъкваме и гледаме към поредното гениално решение. Този път на рекламна агенция Jung von Matt, Швеция. Очите на детето говорят за тъга, а жълтият пистолет не е играчка. Апелът е : Замърсената вода убива повече деца отколкото войната. Повтарям – убива.
One click can change your future
Кратко, точно и ясно. Един колан – един живот.
И като заговорихме за безопасност в колата Child Safety Seat Coalition Toronto
също има какво да покаже….
Don`t buy exotic animal souvenirs
Именно с тази рекама WWF ме отказаха от закупуването на сувенири…живи. Всякакви. Някакси ми става мъчно за онова в куфара.
Animals are not clowns
Социална кампания за Portuguese Animal Rights League. Апелът е ясен и въздействащ. Кара ни да се замислим къде е мястото на животните и нормално ли е те да са в циркoвете, част от шоу програми или гримирани. Нормално ли е?
Perfect Girl
Рекламна агенция McCann Erickson – ”перфектното момиче” или куклата, на която всякa малка дама иска да прилича. Или точно обратното. Кампанията цели да засили интереса на хората към все по-често срещани болести като анорексия и болимия.
И за финал M&C Saatchi, Канада и един австралийски университет. „Разтърсваща” реклама.
Изводът е един. Има социални кампании, пред които човек не може да остане равнодушен; които въздействат до такава степен, че те карат да се замислиш и то върху много сериозни теми. А това не е малко. Никак даже. В днешно време за мен си е чисто изкуство.
Стела Апостолова
добро и сериозно начало – дано така вървят и бъдещите ти теми! 🙂
Вижте това блогче има подбор на най-креативните реклами всяка седмица – http://www.klukoza.com/2011/01/blog-post_17.html
Със сигурност силата на рекламата може да вложи изключително силно послание по наболели социални проблеми. Страшно ми харесаха двете за децата аутисти!
BTW, присетих се и за българските такива (не специално за БГ Коледа и т.н.). Имаше една кампания, помня че бяха опънали пана и на художествената галерия, като лицата, които помня са Любен Дилов-син, Баташов, Слабаков мисля и т.н. Чуденката ми обаче е относно финансирането на една такава кампания и по-скоро хонорарите на ангажираните за нея – агенция, модели и т.н.. т.е. как се процедира и кой как определя хонорарите си.
Ще ми бъде интересно, ако намерите визиите от тази кампания и ги споделите тук. Единствената, за която се сещам с въпростните лица, е относно кражбата на интелектуална собственост и защитата на авторските права в БГ. Имаше и мозък показан на визуализациите.
Относно финансирането, ето моето мнение:
Вариант А: Финансира се от държавата. В заложения бюджет има пера за планиране, излъчване, хонорари на водещи и тн и тн
Вариант Б: Финансира се от институция ( например Уницеф / БЧК). Или има отделен бюджет или се събира под формата на дарния, смс и тн. В повечето случаи, участниците правят всичко безкористно. И на агенции и на рекламни лица и на телевизии например или се плаща някакъв минимум или изобщо не се плаща. Самите телевизии имат заложени за цялата година обределен брой излъчвания на социални кампании, които не се плащат от „рекламодател“.
Вариант В: Има си клиент/компания поръчител. Всичко си се плаща по нормални тарифи. Всеки подизпълнител си казва хонорара, ако прецени, че заради социалната си насоченост иска да е съпричастен с каузата – ги редуцира, ако не – всичко си протича като при нормална рекламна кампания.
Мисля че е точно тази кампания. Малко глупаво, че неподготвено я дадох за пример 🙂
Да, да, от гледна точка на фирмен поръчител или държавна поръчка е ясно. Те в общи линии така или иначе се планират по каналния ред или близък до него. Но за телевизионното „free“ време не знаех. Въпреки, че е логично, тъй като така или иначе въобще в целогодишни им телевизионен план винаги са заложени подобни кампании, дори продуцирани от самите телевизии. Предполагам, че и с вестниците е идентично. Предполагах, обаче, че за външни продукции, макар и благотворителни, облекченията са по-скоро фиктивни.
Благодаря, беше ми интересно мнение на доста по-компетентни хора от мен!
Има още един вариант – когато има открити спонсори. Т.е. кампанията си е на частен клиент, но партньори по проекта са например Мтел, някоя организация или пък друга фирма, те поемат въпросните разходи, а насреща получават медийно отразяване под различни форми – лога в тв спотовете и принт рекламите, заставка в предаванията, анонсиране при специалните събития, споменаване в интервюта и други.