За пръв път от много много време, прекарах почти целия weekend вкъщи в гледане на телевизия. И, респективно, на реклами. Много реклами. Много повтарящи се реклами, някои от които откровено ме изкарваха от кожата ми и странно за мен самата ми се случи да се спусна към дистанционното като бясно животно, за да сменя канала. И там пак реклами – същите. А аз обичам реклами!? Както обича да казва една позната „По едно време даже се зачудих тия хора защо ми прекъсват рекламите с някакви глупави филми и предавания“ 🙂
Всъщност, след като ги гледах десетки пъти, в момента мога да ви кажа не повече от три, които са останали в съзнанието ми. Ще се опитам да се самоанализирам и да проверя защо се получи така и дали съответните им подходи работят по същия начин и при хората, които не се занимават с реклама.
1. Заставката за кастинг за новото предаване за двойки по Нова Тв.
Дори не мога да ви кажа точното му име, но ако някой ме попита дали знам за предстояща телевизионна продукция, повярвайте ми, това шоу ще бъде не само T.O.M. ( top of mind или първото нещо, което изниква като асоциация в съзнанието), но като че ли и последното…. излъгах – шоуто на Иван и Андрей. Старт 6ти септември. Масирана рекламна кампания в тв и оutdoor. Но докато второто ме кара да се усмихвам, рекламата на първото откровено ме влудява:
„ Ще ми позволи ли да си гледам мачовете от англйското?”
„ Ще ме обича ли, ако напълнея с 10 килограма?”
Брррррр…
Кратка справка в GOOGLE. „ Предаване за двойки + нова тв”. Search. Първи резултат – „Истината за нас” , източник – http://forum.bg-mamma.com. Разбира се, къде другаде.
Самоанализ: Първи излъчвания – привлече ми вниманието като нещо ново и любопитно. Последващи контакти – започна много да ме дразни, прекалено голяма честота на излъчване, а се върти една и съща заставка. Резултат: не запомних името на предаването, нито на коя дата стартира, идва ми да си запуша ушите, затова сменям канала като започне рекламата ( аз никога не сменям канал заради реклами! )
2. Реклама на нов тип прах за пране.
Прах ХХХ с парфюм. Сценарий – една жена отива на гости на друга, за да й върне прекрасната червена рокля. Разказва как възлюбеният й й правел комплименти. Превъзнася се, че не е възможно това ухание да е от прах за пране, трябва да е парфюм! Да, обаче не е, защото „новият ХХХ е достатъчен, за да разпръсква аромата около вас като истински парфюм.”
До тук добре, запомнила съм акцентът – новата добавка. Разбрала съм и какво искат да ми внушат (ухае разкошно), обърнала съм внимание на наситения цвят на роклята ( асоциация, че прахът запазва цветовете ярки), забелязала съм и, че приятелките си го препоръчват (т.е. изпитан, надеждност, сигурност).
Да, обаче НЕ съм запомнила най-важното – марката? Ариел, Тема, Бонукс .. мне, не беше това … питам колегите. Разказвам горенаписаното. Всички се сещат за рекламата. Питам за марката. Мълчание. Чувам бързо тракане на клавиши.
– „ Savex”, казват насреща.
– Значи все пак се сети?
– Не, проверих в Google.
– Kak?
– По ключови думи. Прах за пране + парфюм.
Да живее интернет!
3. Реклама на перилни препарати ТЕО БЕБЕ
Рекламата е лека, ненатрапчива и свежа. Ако зависеше от мен, задължително бих отрязала първите 5 секунди от спота и тогава ще остане лека музичка, нежна картина и текст „бла-бла-бла-бла … ЗА ТЕБЕ, БЕБЕ”. Ето го и нещото, което ме грабва – простичък, римуващ се и запомнящ се слоугън.
Интересно ми е кои са последните спотове, които са ви направили впечатление, без значение положително или отрицателно. Любопитно е да се проследи дали модата да се правят реклами, които дразнят все още върши повече работа или вече се изчерпва и е време за нови подходи.
Елина Иванова
Въобще няма какво да спорим, 90% от бг рекламите са ужасни, на определен продукт върви една реклама поне един месец / та да ти се доповръща от нея/. Въпросните телевизии освен, че пускат реклами на определини продукти, незнам защо се чувств…ат задължени да си рекламират собствените предавания през 10 мин. / та да ти се доповръща и от тях/. Съответно се оказва, че 95% от времето гледаш зарибявки – реклами, рекламни предавания, импулсни телефони и „Уникални“ въпроси.
Накрая си пускаш Дискавъри, щот там по се понася някакси ако си решил да гледаш телевизия))))
Аз се дразня много от натрапчивото „Savex и градът“ – кара те веднага да направиш аналогията с филма – какво е посланието?Трябва секса да присъства задължително в рекламата на прах за пране или да решим,че мацките като Kари Брадшоу ползват Савекс…дразнещо е, а и не знам до колко е редно.За Тео бебе – наистина ,ако започва след „Здравей,миличък “ щеше да е по-сладко и нежно. А тази ,която силно се вълнува „Ще позволи ли на майка си да се меси във възпитанието на децата?“ – да и кажем ли всички дружно ? – ще позволи ,естествено :)) По-абсурното е ,че това е единствения начин да разбереш дали ще си щастлив с половинката си….но така и не запомних на коя дата стартира и от колко часа, да не кажа,че и заглавието ми се губи, защото винаги се дразня от тази реклама и докато се възмущавам колко е недодялана не чувам нищо :)))
Като прочетох темата се замислих какво съм видял последните месеци като реклами по телевизията (и аз като Елина гледам нашите телевизии заради рекламите) – та, си спомням само авторекламите за „Код: Криминално“ и тези на конкурентите по Нова – за съжаление не ги намерих в интернет, но това, което със сигурност знам, че „Код: Криминално“ знам къде и в колко часа е, а и за какво ще става дума в следващото издание, докато авторекламите на Нова остават във въздуха…Дани, по повод на Дискавъри – и аз само това гледам, но замисли се там на колко време са рекламите и какво се рекламира – само автореклами на предаванията им и на медийната им група!?
В случая тази Савекс ми харесва :P. Другите са ми кофти. За „Истината за нас“, което е един вид продължение на „Цената на истината“ имам инфо, че тва са си актьори, на тях им се плаща, сцераният си е предварително измислен и т.н. всичко с цел провокация ;). Въобще продният ТВ ефир отива на лошо. Този уикенд имаше кръг от Ф1 по ТВ7. А там в рекламните паузи ако знаете какви щуротии се въртят 😀 …
Според мен явлението е доста по-космополитно. Всичко горепосочено както от автора, така и от предходния коментар е факт, но според мен, това не се случва само в България и не е присъщо само за българския рекламен пазар (респективно медии)! Живял съм доста в чужбина (Франция & Дубай) и навсякъде се получава така! Наистина съществуват много креативни и интересни реклами, но не се излъчват толкова масово, таргетират се по внимателно – според предаването, около което се излъчват. Яките реклами, които гледаме предимно се излъчват около разчупени и масови събития (World Series of Poker, World Series – Baseball,NFL,NHL etc.). Тук от своя страна, за съжаление, рекламодателите си таргет-ират рекламните спотове според…бюджетЪ, отстъпките и пакетите които им биват предлагани от телевизиите. Разбира се по никакъв начин не искам да хвърля вината изцяло върхи рекламодателите..дори напротив, мисля че тук се намесваме ние (всички колеги рекламисти), чиято задача е да се преборим и да убедим рекламодателите да ни слушат…и да ни чуват! 🙂
Ако мога да направя аналог реклама-предавания, и двете не са на желаното от нас ниво, но в крайна сметка телевизиите излъчват това, което хората гледат, а рекламодателите одобравят това, което им предложим. Разбира се отварям една…,без да се обвързвам с размер, скоба, а именно – вярно е че и хората гледат, това което им се излъчва (предавания и реклами) и купуват, това което им се предлага! Малко „параграф 22“ се получава, но да не бягам много от темата….
Истината е, че повечето реклами не предават най-важното (името на клиента, на продукта, на началото или края на дадено събитие и тн.) защото просто са…ами скапани! 🙂 Съжалявам но просто са „кофти материал“ и да не ми разправят хората, че понеже клиента е световна марка..няма как рекламата да не е на световно ниво! Ами…ето как! +това голям процент от рекламите са адаптации на западни продукции, подчертавам западни! – съответно правени за западни пазари (надчертавам подчертаното:Р), а дори не искам да навлизам в темата за това, че като се пуска нов продукт, услуга, мащабен проект и тн., принципно се правят социологически, маркетингови и др. проучвания, които разбира се важат за конкретния пазар, социален статут и бизнес…
За да обобща, че стана цял роман, а изреченията ми станаха като от френски класик…:) Когато човек/клиент/медия мисли с г*за си, не трябва да се очудва, че не харесва продукцията на своята мисъл! 😀
Послепис: Сходна, адмирации за блога! Супа куул е и мисля активно да се присъединя! Според мен е изключително положително явление и място където да обменяме идеи, становища, проблеми, решения, съвети и … още нещо! 🙂
@Дани: Да, процентът авторекламни заставки наистина е станал дразнещо голям, а още по-дразнещо е обяснението на този факт. А именно – това е така, за да може съответното предаване да натрупа колкото е възможно голям рейтинг с цел привличане на повече рекламодатели, които да бъдат заставени да платят едни тлъсти суми, защото видиш ли – гледаемостта на въпросната продукция е голяма. Но няма как, телевизията в крайна сметка от това се храни.
@Лора: “Ще позволи ли на майка си да се меси във възпитанието на децата?” – да и кажем ли всички дружно ? – ще позволи ,естествено 🙂 “ Това ми хареса! Хахаха
@Рафи: Предполагам, че става въпрос отново за предварителен сценарий и пак куп нагласени сълзливи сцени, но тук иде реч за следното – запомнил ли си името, след като гледав 76545678 пъти заставката? Положително ли си настроен към предстоящата продукция? Има ли конкурентна, която се рекламира по-добре? И тн и тн …
Явно доста хора сме на едно мнение за конкретно споменатите от мен реклами. Но питам следното – има ли други, които пък много ви харесват или пък още повече ви дразнят? Замисляте ли се кое в тях ви кара да ги запомните?
Е.
Ми така е Бойко за Дискавърито, преди 2-3 години не беше така.
Предполагам, че е българска инициатива))) Има го като запазена марка в България – клиента да е пациент /явно ни имат за идиоти/
То повторението е майка на знанието,но това минава всякакви нормални граници.
Но ние сме свикнали ))))
@ SteveDI: Винаги добре дошъл, сходен! Както винаги, напълно съгласна с теб. Трябва да сложа бутон LIKE на коментарите тук. Та .. Like.
Харесвам рекламите, в които има добре преценен хумор /такива български няма/. Може да я видиш веднъж и това ти стига наистина. Пример за това e рекламата на Heineken, не я въртяха много, но беше напълно достатъчно. За мен това е рекламна кампания – 10-20 дена интензивна и добре премислена реклама. А не 1 месец бълвоч, другия месец бълвоч, ама важното е да ни дават, а какво точно – няма значение.
Но като се замисля фирмата която рекламира скъп парфюм, автомобил, бижу или нещо което надминава темата за зацапани ръкави и гащи, рядко си позволява да бълва на всеки половин час идиотска реклама.
Заставка, която ми направи впечатление, без да се прекалява с нея бе тази на „Темата на нова – гледайте от септември“!
Излъчваше се предимно около новинарската емисия вечер – така или иначе си е част от нея. Хората, които гледат новини се предполага, че са по-зрели и БИ ТРЯБВАЛО по-социално заинтересовани.
Ако трябва да анализирам мнението си, стигам до извода, че 3 са основните причини да запомня този продукт:
1. Подбраните кадри бяха наситени с сблъсъци, конфликти, крясаци и неприятни моменти. Пак стигаме до момента, че секса и скандалите продават и че сме си клюкарски народ. И все пак в този случай, мисля че не това не е на 100% така, защото в крайна сметка това е линията на самото предаване „Темата на нова“! Няма как да ни показват Бамби, Мечетата с нежни сърца и колко скромно почиват политиците по родното черноморие понеже е криза!
2. Гласът на разследващия журналист – Васил Иванов. Туй като за последните няколко години, човекът наистина направи няколко значими репортажа + последствията, които пое заради тях + медииното отразяване на предните 2, тЪ както и да е, познат глас – близък глас!
3. Може би най-важното от трите, а именно „ОТ СЕПТЕМВРИ ПО НОВА’! От септември…не от 3ти, 5ти, 9ти или 69ти ;), просто от септември! Като ти е интересно, ще подпиташ – проучиш.
В ежедневието, в което живеем изпълнено с цифри: мобилни телефони, стационарни телефони, факсове, номера на коли, номера на сметки, кредитни карти, дебитни карти и тн + всички дати: рожденни дни, именни дни, промоции, откривания, закривания, датите, които приятелката ти държи да помниш, а ти старателно си си записал (и все пак трябва да помниш къде си записал)…+всиииииииички стартове на всииииииииички предавания…та малко в повече ми идва и ще взема да влезна аз в Темата на нова…през септември! 🙂
@ SteveDI: Не знам дали това се явява скрит отговор на това, което написах по-горе…съгласен съм с теб за точка 1, по-съгласен съм обаче за точка 2 – ако не беше гласът на Васил Иванов, нямаше да чакам следващото излъчване на заставката, за да видя и описаните неща в точка 1. Обаче, точка 3 – това въобще не съм го забелязал…това имам в предвид по-горе като казвам, че конкуренцията от БТВ Груп са си свършили по-добре работата.
Това, обаче, което е тенденция е откритата борба между двата „гиганта“ да покажат на кого му е по-голям…рейтинга по отношение на разследващи журналисти 🙂
@ Бойко & SteveDi
Именно. Мерят си ги. Тук се сещам за един ооооооще по-разпознаваем и определено звучащ от всякъде глас “ Нова ТВ има най-добрите разследващи журналисти“ – Бойко ти Борисов
Нова въртят тези кадри непрестанно в заставката си. Бааааам, удар под кръста на БТВ груп.
Е.
@B.Parvanov: Отговорът беше по към твоя пост ориентиран, но гледам, че не съм го показал:) Нов съм тук, дайте ми време :):):) Като и аз съм съгласен с мнението ти за меренето на „добрини“, макар тази медийна олимпиада да ми се вижда малко смешна и ненужна, тъй като все пак става въпрос за 2 монополиста с основен пазарен дял и за пазар от 4-5 милиона души нааай-много! И в този ред на мисли се поражда въпросЪ…не е ли по-добре да се изчисти ефира и да се осъвършенства, така че качеството да се подобри и съответно зрителя да вдигне своите стандарти?! отколкото да си стоят всички в „кофата с мляко и да се давят“! Не е ли време да се хванат задружно…малко или много, „да превърнат млякото в сметана“ и да излезнат на повърхността!? 🙂
Аз мога да кажа от позиция на обикновен зрител който е малко далече от правенето на реклама. В съзнаието ми „рекламата“ предизвиква малко отрицателни емоции, именно защото повтарят едно и също до втръсване, не носят кой знае каква информация и са леко досадни. Но най- не харесвам рекламите за лекарства, защото имам чувството че ми внушават че съм болен, а аз много мразя някой да ми внушава отрицателни емоции. А от рекламите давани в последната седмица и на мен ми изкачат на първо четене горепосочените, но праха за пране който използвам съм доволен и нямам намерение да експериментирам защото рекламата не вдъхва доверие че праха е чак толкова добър. А това шоу силно се съмнявам, че ще бъде нещо подобно на предишните реалити, които никак не ми харесваха. Иван и Андрей всъщност са направили според мен сполучлива реклама защото правят карикатура на съвремието ни, което ми допада и сигурно ще ги гледам.
Според мен рекламодателите знаят че са досадни и са направили споразумение с БТВ и НОВА ТВ и в най-гледаното време дават реклами по едно и също време, така дори и да превключш канала – пак реклама :-)))). Често казано е малко неприятно!
Като цяло не гледам ТВ, но последните седмици ми се случва понякога… Та какво си спомням:
– АВТОРЕКЛАМИ – дразнещи, фалшиви, рекламиращи ужасяващо лицемерни и глупави продукции, конспиративно целящи масово оглупяване сред населението. Същото се отнася и за анадолските сериали с мустакати чичковци. Телевизиите си определят как и колко да ги рекламират и излъчват. Предлагането – функция на търсенето. Добре, ама нека медиите са малко по-отговорни, определяйки програмната си политика! Биг брадър – в прайм тайма – отвратително! И в крайна сметка, по мое мнение губят аудитория. Все повече хора в моето обкръжение не гледат ТВ – тоест не могат да бъдат облъчвани по този канал.
– РЕКЛАМИ: САВЕКС – наистина е една от запомнящите се защото е много дразнеща – абсолютно фалшива, слаба реализация. Боже, коя мацка ще разчита на препарата за пране да и парфюмира рокличката и да и осигури влажния поглед на желан субект… много измислено. Дразнещо, но запомнящо се. Предполагам кампанията ще има успех сред съотвения таргет.
Другата реклама която ми се е набила в главата – ПРОАЛГИН – ДОСТЪПНИЯТ АНАЛГЕТИК или нещо подобно. Много семпъл спот, който един човечец с вид на доктор или фармацевт простичко казва една истина – има и евтини лекарства, които ви вършат същата работа. Много скромна реклама, но много ясно послание. И ако наистина продуктът е евтин и върши работа, няма как кампанията да не е ефективна.
– ЗА ФИНАЛ – за качеството на БГ рекламите са виновни, както рекламните агенции, така и клиентите. В подкрепа на твърдението ще дам примера за скандалната “нова” корп. идентичност на VIVACOM от миналата година – http://www.mediapool.bg/show/?storyid=156307. До какво доведе креативната колаборация между две от най-големите, в съответните браншове компании, – БТК и Пъблисис Марк ??? До компания с нови ценности, ама с име и лого, абсолютно случайно съвпадащи и наподобяващи на тези на италианска компания, съществуваща от преди 20г. Та каквато агенцията, такъв и клиентът, такива и рекламите…в общия случай.
@TODO § @Руслана: Вчера чух една интересна статистика, че според рекламите по телевизията – 40% от зрителите имат разтройство, 40% – имат запек, а останалите 20% могат да се лекуват от всичко останало с евтин аналгетик 🙂
@ Руслана: Дааа, по дяволите, чудих се какво ми убягва – АНАЛГЕТИКЪТ. Видях я около 96576 пъти. Вярно, семпла, кратка и … ясна? Защо с въпросителна ли? Коментирах я скоро с някой и получих следното изречение:
– А какво точно ти лекува този Проалгин? Болки в гърлото, запек, проблем със ставите, дископатия?
Последва лекция с обяснението какво е „аналгетик“. Може би това е единственото, което имам като критика. Можеха вместо терминология, да кажат нещо простичко с думи на „език народен“, така че да няма и един, който да не знае какво е предназначението на лекарството.
Е.
Прочетете това, интересно е! 🙂
http://www.investor.bg/news/article/104589/261.html
Даааааа, рекламите на лекарства са повод за отделна тема. Все пак фармацефтичната промишленост е една от най-печелифшите. Лично аз смятам, че тук трябва да има сериозна регулаци и дори забрана за реклама на медикаменти, както е в някои страни.
Като стана дума за липсата на доверие в рекламата и ползването на нетрадиционни формати, незнам дали сте забелязали зачестилите репортажи за ужасяващи грипни щамове, които ще ни сполетят идните месеци. Винаги репортажът завършва с вметка, че ваксините са вариант. Таргетът също е ясен и се споменава – баба ми, разбира се.
Всъщност нищо нетрадиционно – ПР-ски истории…Но пак нещата се свеждат до любимата ми тема за етика и морал в комуникациите.
@Eли – за АНАЛГЕТИКА си права, струва се да се помисли дали всички знаят какво означава ;). Въпреки, че имам някакъв спомен, че ясно визуализират опаковката, на която се чете температура, главоболие и т.н, ако се не лъжа, но аз все пак гледам детайл, докато масовият зрител може и да пропусне.
Рекламите по БГ ТВ-тата са меко казано тъпи, когато прекъснат нещото което гледам за реклама, натискам „mute“ бутона и хващам лаптопа, в момента не се сещам за нито една хубава реклама или поне приятна за гледане, която да съм гледал по ТВ-то, подчертавам по ТВ-то. Инче си гледам в тубето интересни рекламки (знаете има хиляди) и се чудя и мая защо на умните и можещи хора в БГ никой не им дава шанс да променят НЕЩО! Защото БГ рекламите ще ги гледаме из вебокса или тубето само за да им се присмиваме или за да ги постваме в подобни блогове и пак да им се присмиваме.
И незнам рекламистите с какви мъже и жени комуникират но аз, не познавам жена (и се радвам за което) която в дамската си чанта да си носи прах за пране или препарат за миене на съдове. А да, и да се парфюмира пак с прах за пране (а скоро дали ще може да си мие зъбите с него или може би косата?!)
А за болестите не искам да отварям и дума…..
М.Р.
@ MLADEN: Маджи, всеки път искрено им се радвам на тия дето вадят всевъзможни препарати от чантата, задния си джоб, иззад ухото и тн, скоро ще почнат да изскачат и значително по-големни и идиотски предмети, сигурна съм.
А оносно миенето на зъби с нещо, с което си чистиш прозорците, переш дрехите и т.н. – вече го има, просто няма ТВ спот 🙂 Справка – на лични.
Е.
@ Руслана: Днес разглеждам статистиките на посещенията в блога и при търсене по тагове, проследявам различни ключови думи и търсения, който са докарали хората на страницата. Та чета си – реклама / как се прави пр / sisley / guerilla / … и по едно време гледам „какво е аналгетик“ хахахах. Казах ти аз, че има нещо, което куца в тази реклама:) Езикът трябва да е достъпен за целия ти таргет, задължително!
Е.
Позамислих се отново над темата.
Огледах се, ослушах се и прецених, че телевизионната реклама по никакъв начин не се отличава от външната, печатната и радио рекламата в България. За нас хората от бранша са ни ясни нещата – КЛИЕНТА ВИНАГИ Е ПРАВ.
Това е тъжната истина. Чичо Гошко от село Уйово си има фирмичкаа…, която след 10 години упорит труд в търсене на връзки, измами, понякога и късмет, вече има солиден капитал. Та тоз чичо Гошко, вижда че рекламата е добра инвестиция и решава и той да рекламира. Намира някоя агенция с ВРЪЗКИ и мазалото почва.
Той продава тоалетна хартия, ама вчера докато си седял в кенефа му хрумнала СТРАХОТНА идея, та ако може таз идея да стане клип – това ще е сбъднат сън за него.
И рекламната агенция почва упорита работа.
„И ако може и Пена да учавства в рекламата щот са имаме отдавна – ще стане страхотно” – Вие сте клиент а клиента винаги има право
Агенцията продължава работата си.
„Вчера гледах един много весел клип. Може ли да вкараме една закачка ей…такава. Ще стане страхотно” – ама разбира се клиента е прав.
Работата продължава упорито.
„ Знаете ли?Няма да я правим така таз реклама, чух че има разни готови евтинки неща, мисля че ще стане добре. А какво ще кажете? А?” – ми поработихме, но вие сте клиент и имате право.
Работата започва отново.
„Супер!!! Страхотно!!! Ето тука съм ви написал едно текстче, да го метнете и него. Нали е много яко?” – разбира се естествено, вие сте ни любимия клиент.
Работата е свършена, клиента е доволен, агенцията е взела кинти и МЪЛЧИ!!!!
@ DANI: Понякога вътрешно се размазвам от кеф когато някой колега си каже нещата направо. Жалка е картинката, наистина, но не можев да отречеш, че е и смешна.
Смешно, смешно, КОЛКО ДА Е СМЕШНО:)
Ako ima lica pod 18 da ne go gledat :)) Iskah samo malko da razvedria obstanovkata :)))
Плам, мнооого е добра тази! В „любими“ ми е отдавна! 😉
Евала Пламенка, тази реклама е и в моя топ 10, даже понякога си е чист номер 1 🙂
Аз се включвам, само за да кажа, че не съм запознат с нито една от рекламите, които обсъждате, с изключение на АНАЛГИТИКА, за който случайно съм чул, докато тв е работел в бекграунда на съзнанието ми.
Освен че по принцип се интересувам от реклама, би трябвало да съм най-търсеният таргет като възрастова група, но въпреки това вече не отразявам рекламите по тв. Смятаааай 😀