Всеки от нас често влиза в магазина с точната идея какво да си купи, но и често излиза с много повече продукти и стоки от това, което първоначално е планувал. Защо се получава така? Много просто… магазините са подредени така че да харчим, да харчим, и още повече да харчим. Супермаркетите са бизнес и те всички просто искат нашите пари.
Неустоими за сетивата
Супермаркетите знаят на базата на маркетингови проучвания, че клиентите предпочитат да купуват пресни продукти. Магазините поставят пресните си плодове и зеленчуци близо до входа, за да привлекат вниманието на клиентите или да ги подсетят за тях.
Един от най-честите трикове е поставянето на малка пекарна в магазина, от която се разнася неустоимо ухание на пресен хляб. Човешкият мозък е създаден така, че да отговаря на видяното и усетеното от обонянието. Целта на ароматните печива и красиво подредените пресни зеленчуци и плодове е да накарат потребителя да се почувства гладен, тъй като гладните хора купуват повече.
Подходящата локация на продуктите
Локацията на продуктите в магазина се счита за едно от най-важните неща при определянето на това колко добре една марка се продава. С компютъризиран контрол на стоките, в супермаркетите се откриват частите на магазина, откъдето най-много клиентите избират артикули. В тези зони могат да се намерят продуктите с най-високите надценки или такива, които независимо, че са по-малко изгодни ценово, се продават много бързо.
Традиционно при продажбата на дребно ,,нивото на очите” означава ,,нивото на продажбите”. Рафтовете на нивото на очите на клиентите ревностно се търсят от производителите и се запазват за по-скъпите стоки или тези, които са запазена марка на магазина. Каква е хитрината този път – клиентите, които бързат, взимат първите продукти, които виждат, независимо че на по-долните рафтове може да има много по-евтини стоки.
Изключително известна практика е т.нар. ,,допълване” – на щандовете със сладолед напр. се слагат различни топинги, или до рафтовете със салатите се поставят салатени сосове или прибори и домакински принадлежности.
Продуктите от първа необходимост са навсякъде из магазина
Супермаркетите могат да разпръснат основни продукти с ниски цени като хляб, чай, захар из целия магазин и възможно по-далече от входа. Целта е клиентите да видят и да си купят различни изкушаващи ги стоки, с по-високи цени по дългия път докато стигнат до по-евтините.
Има още няколко трика, които се използват умело в магазините, за да ни накарат да купуваме, и още да купуваме, но за тях…в следващата част. Очаквайте я скоро.
<
Ина Владимирова
ЕЕЕЕ страхотна статия, но някак ми се иска макар всички от нас да знаят това – от професионална гледна точка, да се научим да не се поддаваме на тази умела манипулация от страна на мърчандайзърите, но ……човек се учи докато е жив:)))
Факт!
Много добра статия и нещата са точно такива.
Често ми се случва да купувам неща, които не са ми били в главата преди да вляза в магазина…
Никой не казва, че цялата тази работа е лоша. Напротив аз мисля, че и двете страни печелят от това. Ако имаш пари, защо да не се поглезиш с продукт който дори нямаше да знаеш че съществува? А ако нямаш пари, колкото и да те изкушават, просто няма как да се получи 😉
Така си е. Браво за статията !