Смятам, че след всички теми, които обсъдихме в блога дойде времето да споделя с вас един основен помощен инструмент на рекламистите за достигане до таргета. Защото не е трудно да констатираме: сексът продава; рекламите, в които ни показват апетитна храна също; тези, които показват колко е лесно да се перем, чистим и мием също; тези, които ни карат да се чувстваме защитени също и т.н.. Но какво се крие зад всичко това?
Много е просто – рекламата удовлетворява подсъзнателните потребности на всеки човек!
През 1954 г. Ейбрахам Маслоу дефинира своята пирамида (йерархия) на човешките потребности, която играе ключова роля за развитието на човешките ресурси и теорията за мотивацията. Пирамидата се състои от следните пет нива:
1.На най-ниско ниво са физиологическите нужди: за въздух, вода, храна, сън и основните изисквания за поддържане на живота.
2.Нуждата от безопасност, сигурност и спокойствие.
3.Социални потребности от одобрение, привързаност и любов.
4.Потребност от уважение, социален статус, признание и самоуважение.
5.Потребност от себеутвърждаване (себеактуализация) – най-високото и абстрактно ниво в пирамидата.
Маслоу вярва, че потребностите от по-ниските нива са по-силни от тези от по-високите и че всяка потребност от по-ниско ниво трябва да бъде сравнително добре задоволена, преди да се появи потребност от по-високо ниво.. По-същественият момент е, че Маслоу вярвал, че потребността от самоусъвършенстване е коренно различна от всички останали 4 нива в йерархията. Те и четирите представляват потребности, породени от недостига; те включват физически или психологически условия, които личността се стреми да поддържа в приемлив диапазон. Когато някоя от тези четири типа потребности бъде удовлетворена, свързаната с нея мотивация намалява или изчезва, и поведението на човека се променя. За сметка на това самоусъвършенстването е потребност от растеж и в процеса на задоволяването й̀ мотивацията расте още повече вместо да намалява.
Сега можете да си обясните защо сексът продава – намира се най-долу в пирамидата и покрива две нива – животинската ни нужда и сигурността от продължаване на рода. Или защо като ни кажат “Ние защитаваме животът/домът/парите/колата ви!” ние се хващаме, просто рекламистите въздействат подсъзнателно на потребители, давайки им възможност да удовлетворят нуждите си! След това идват и семейните реклами, в които цари идилия и любов…
Това е добър момент да ви питам: какви реклами преобладават – покриващи долните нива на пирамидата или горните? Отговорът е очевиден – няма как да мислиш за себеактуализиция, като си гладен, жаден и бездомен…
А сега оставям вие да продължите с примери. Аз ще си позволя да ви дам пример в следващата ми тема (http://princeps.bg/blog/?p=1225) , в която кампанията се цели най високо в пирамидата и според мен успява да уцели и да въздейства силно 🙂
Бойко Първанов
Бойко, в тази пирамида защо го няма секса, бързо да го добавиш, че без него направо сме си загинали 😉
Емо, както съм написал в темата – според последни проучвания сексът се намира не само в първото ниво на пирамидата, а също така и във второто 🙂
Как си мислиш, че съм забравил за секса 😛