януари 10, 2013 admin

Има ли скрити подсъзнателни послания в рекламите?

subliminal

Какво ще кажете за внушенията? Чували сме, чели сме, гледали сме не малко, но никой не излиза да каже: това твърдо се прави еди-как си с манипулативна цел. Всичко си остава в сферата на догатките и както по-късно ще видите “случайните съвпадения”. Разбира се, говорим за реклама – за скрити тонове, послания, картинки, призиви, забрани.

Замислих се по темата, след като забелязах как 8-месечният ми син стои като хипнотизиран пред телевизора по време на рекламните блокове. Само на рекламните блокове. През цялата им продължителност. Опитах доакто гледаме предаване или филм, да усиля звука на телевизора, после пък да превключа на по-“шарен” канал, защото на всички е ясно, че звукът на рекламите изкуствено се засилва, както и че се правят по-шарени и с честа смяна на кадри, за да държат вниманието. Но дали е само това?

Първите коментари по темата тръгват разбира се от 25ти кадър. Припомням един от първите официално обявени експерименти:

Киносалон във Форт Лий, Ню Джързи. Пред 45 699 души се прожектира тестова версия на филм. Джеймс Викари, специалист по маркетинг, е поставил в прожекционната механичен апарат за диапозитиви и е прожектирал върху екрана думите „Пий кока-кола” и „Яж пуканки” за 1/3000-на от секундата на всеки пет секунди по време на всяка филмова прожекция. Викари, който ще остане в историята със създаването на термина „подсъзнателна реклама“, твърди, че по време на този експеримент киносалонът във Форт Лий реализира 18,1 % нарастване на продажбите на кока-кола и забележете – 57,8 % нарастване на продажбите на пуканки, всичко това благодарение на  скритите послания.

След голямата параноя, която подготва американците след като разбират за експеримента, американските телевизионни канали и Държавната асоциация на радио и телевизионните мрежи забраняват излъчването на “подсъзнателни реклами”, считано от юни 1958 г. 4 години по-късно президентът на Корпорацията по психология доктор Хенри Линк предизвиква Викари да повтори експеримента с кока-колата и пуканките. Този път обаче не се отбелязва никакво нарастване в продажбите нито на кока-кола, нито на пуканки. Това, обаче, няма значение, защото мухата за подсъзнателните внушения вече е пусната.

В последствие започнаха да се появяват все по-креативни форми на така нареченият ефект на 25тия кадът. Ето един интересен пример:

Преди няколко години BMW изпробва иновативна технология, която буквално запечатва бранда в съзнанието на публиката. Действието отново се развива в киносалон. Докато аудиторията гледа поредната реклама преди филма, този път на BMW мотоциклет, всъщност става свитедел на светлинна проекция, сходнa на слънчевите петна, които се “наблюдават” непосредствено след взиране в слънцето при затвори очи.

Следват безброй примери със скрити символи в принт рекламата, предимно със сексистка тематика, които все по-често се забелязват в реклами и то на огромни корпорации, като Кока Кола и Пепси, например.

През 1990 г. „Пепси” са принудени да оттеглят от пазара цялата си партида кутийки с нов дизайн, след като един потребител се оплаква, че ако две  кутийки се наредят една върху друга по специален начин, се изписва думата s-e-x.

pepsicansex     Pepsi Princeps Sex

Рекламният директор на компанията отрича всякакъв предумисъл, заявявайки само, че „Кутийките са проектирани така, че да бъдат красиви, да радват окото и да са по-различни – нещо, което да грабва вниманието на потребителя”, докато говорител на „Пепси” твърдо настояваше, че посланието „секс” е само „странно съвпадение”

Примерите са безкрайно много, особено що се отнася до скрити символи в принт рекламата.

l

subliminal-glassup-copysubliminal-glassup

Нещото, което не ми дава мира, обаче, не са тези креативизми, а това дали телевизиите вкарват допълнителен звуков стимул, скрит в целия рекламен блок.

Официална информация worldwide разбира се липсва. Колеги?

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , ,

Comment (1)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *