След безкрайно дълго лутане и мотане (почти 4 години) най-накрая започна реалното разчистване на София от незаконната реклама. Чистката се отлага многократно, тъй като дирекция „Контрол по строителството“ поради някаква причина все не издаваше заповеди за премахването на рекламните елементи. Условията, които се поставяха и начинът, по който се променяше закона, многократно се оказваха неудобни на някой и се налагаше преразглеждането им десетки пъти.
От тази седмица започна свалянето на незаконни конструкции, за които няма актуални действащи договори или са незаконно поставени. Интересно е, че понастоящем са изпратени писма на фирми, които всъщност притежават безсрочно разрешително някои от конструкциите им да бъдат позиционирани на съответните места, но са оказва, че са длъжни да премахнат и тях.
Новият конкурс за отдаване на общинските терени под наем все още не е официално обявен, но пък старите собственици вече са се активизирали в премахването на конструкциите си. В надпреварата, която трябва да приключи до края на януари, няма да могат да участват кандидати с установени незаконни билбордове, ето защо повечето фирми по собствена инициатива вече ги демонтират. На компаниите, които свалят доброволно рекламата си от І зона (идеалният център) до края на седмицата, няма да бъдат съставяни актове, коментира началникът на сектор „Контрол на рекламната дейност“ към Столичния инспекторат Иво Пенев.
Според новоприетите поправки в закона, първа зона ( широк център) вече е абсолютно забранена за рекламни съоръжения, с изключение на някои покривни конструкции. Забранена е и рекламата на сгради на ведомства и институции, както и върху паметници на културата. Внесено е предложение глобите за нарушители да нарастнат драстично – над 10 пъти.
Наредба за рекламните и преместваеми обекти
Най-ощетени се оказват рекламодателите, чиито рекламни агенти не следят ситуацията и са заявили и подписали дългосрочни кампании, в които са планирани съответните локации. За тези, които са били предупредени и са предподписвали отделни анекси за всеки период, следват компенсации, предложени от фирмите, които отдават съораженията под наем.
Елина Иванова
Конкурсите ще са два – за билбордове до 4 кв.м и до 12 кв.м, договорите ще са за пет години, а крайният срок за подаване на оферти е съответно 10 и 11 януари 2011 г. Кандидатите ще се състезават за разполагането на общо 1146 билборда.
Началната конкурсна цена на пакетите от първата група е от 8800 лв. до 15 200 лв. наем на месец за 50-60 елемента, а за втората група – от 24 500 до 29 300 лв. Това трябва да осигури на общината поне 6 млн. лв. годишно от реклама върху нейни терени. От няколко години кметството събира под 2 млн. лв. от тази търговска дейност, въпреки че в града има поне 2000 рекламни съоръжения.
В надпреварата могат да участват фирми и консорциуми, които имат договори за външна рекламна дейност в последните пет години и приходите от дейността им от 2007 до 2009 г. са не по-малко от 3 млн. лв. Всеки участник може да кандидатства най-много за три пакета от групата рекламни елементи до 4 кв.м и още три за тези до 12 кв.м.
И още малко цифри:
– 1000 е бройката на рекламните конструкции, които се очаква да бъдат премахнати
– 50 хил. лв. вече ще е максималната глоба за незаконна реклама
– 6 млн. лв. минимум приходи трябва да получи общината догодина
[img]http://www.dnevnik.bg/shimg/zx450y250_998634.jpg[/img]