януари 29, 2010 E.Ivanova

Поправката Гергов

zx350_273456

Законът, приет преди години, ”забраняващ” собственици на рекламни фирми да притежават електронни медии, отпадна вчера. Те вече ще могат да кандидатстват и получават лицензии за тв канали. Промяната бе внесена от шефката на комисията по култура и медии Даниела Петрова от ГЕРБ и приета без никакви дискусии. Това, разбира се, породи много последващи въпроси. В полза на монополистите или напротив?

Новоприетото решение веднага получи името „поправката Гергов”, тъй като именно той години наред лобира за нея. За да ви разясня ситуацията – преди 13 години бе гласуван закон, с идеята да се избегне монополизирането на пазара, т.е. да бъде спрян самия Гергов. Обществена тайна е, че това не се случи. Коментарът на Гергов: „Този текст беше приет заради мен. Имах най-сериозните медийни позиции на пазара и тогавашното правителство се уплаши и вкара този текст в закона…Не знам дали сега бих се възползвал от промяната. Аз съм се оправил. Тогава им пречеше 1 човек да има собственост. И аз трябваше да се крия от закон, който е незаконен. “

manipulation

Освен че дърпа конците в над 30 фирми сферата на рекламата ( въпреки, че фигурира официално на твърде малко места и в повечето случаи се води „консултант”), Гергов безпроблемно си направи и собствена медия – ТВ 2. Разработи я, а след това я продаде на CME за скромната сума от $172 милиона. СМЕ от своя страна я ребрандираха ( Pro.bg ) и я изстреляха сред топ телевизиите у нас. Собственикът на CME, Роналд Лаудер, още тогава изяви желание да закупи и BTV, като коментираната сума се върти около цифрата 500 милиона евро. В момента из медийните среди се шушука, че сделката е на финалната права, очаква се да бъде официално обявена всеки момент – около първите дни на февруари. От BTV отказват всякакви коментари по темата, тъй като сумата е необичайно ниска, на фона на търсените преди година и половина 1,1 млрд. долара, когато Мърдок за пръв път обяви канала си за продан.

Тук идва въпросът защо след като въпросният закон така или иначе е недействащ или по-скоро лесен за заобикаляне, сега вече е напълно премахнат? Чия ще е ползата и облажването този път? Както вече писах по повод премахването на рекламни съоръженния в центъра на София – смени се правителството, дойде време за чистка и преструктуриране и на ключовите играчи. Тук ситуацията не е по-различна.

Според статия във в. Дневник поправката е наложена заради интересите на чуждите компании, които имат собственост в български тв канали. Те планирали да създадат обща рекламна къща, която да предлага в пакети тв реклама и да улеснят управлението на рекламните си продажби, а въпросното ограничение щяло да им попречи. Информацията засега не е официално потвърдена.

Стана ясно, че правителството усилено работи над съставянето на съвсем нов медиен закон. Оставаме в очакване.

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comment (1)

  1. B. Parvanov

    Самият Гергов споделя „Аз съм се оправил.“ – демек със закон или без него, българските играчи (и най-вече играч) са се „оправили“. Т.е. реално е да се говори, че това се прави заради чужди компании или български компании с чуждо участие, или български „бели“ компании – тъй като, може би, това наистина ги е спирало.

    А по повод на бТВ – от CME го казаха още при стъпването на нашия пазар „Нашата цел ще е да разбием монополизма на бТВ и Нова и да направим ПРО техен реален конкурент.“. Какъв по-лесен вариант да конкурираш Нова от този да купиш бТВ.

    А, още нещо – сетих се за един много умен коментар на мой любим преподавател по повод на „нашия рекламен пазар“ – „Каквото и да ви лъжат това нашето не е пазар, а сергия!“:):P

Вашият отговор на B. Parvanov Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *