юли 20, 2009 B. Parvanov

„Brrr“ – защото „Coca Cola” могат да си го позволят…

brrr outdoor

Сигурно няма човек, който да не е видял новата ТВ реклама на гигантите от „Coca Cola”. Това така натрапчиво „Брррр” няма как да е било пропуснато покрай ушите…

Знам, че тази тема ще предизвика много коментари, а също така съм сигурен, че мненията ще са диаметрално противоположни. Ще се опитам да погледна рекламата от две различни гледни точки – на рекламист и на обикновен зрител, а после се надявам, че ще продължите темата.

Дали рекламата е тъпа!? Нека да помислим – ако това беше реклама на някоя българска безалкохолна напитка (не искам да има обидени, затова няма да споменавам марки), най-вероятно много хора щяха да реагират негативно, но това е „Coca Cola”. И пак, вие ще кажете – е, какво като е „Coca Cola”!? – ами, нека споделя с вас малко факти около влиянието на марката върху световната култура. Най-ярък пример за това е създаденият от тях съвременен образ на Дядо Коледа. Използван от компанията 30-те години на миналия век в коледна маркетингова кампания, тази визия на „Добрия старец” е запазена и до днес, не само това, по последни проучвания това е най-разпознаваемият „Дядо Коледа”! През годините „Coca Cola” продължава да създава слогани, разпознавеми и днес – „Enjoy Life“, „Enjoy“, „Make it Real“, „The Coke Side of Life“ и най-вече „Always Coca Cola“!

И след всичко това марката залага на нещо просто, нещо, което само те могат да си позволят – „Бррр”.

Рекламата е създадена от Ogilvy JHB и е режисирана от Erik van Wyk. Създадена за Африканския пазар, кампанията добива голяма популярност благодарение на YouTube и Facebook. В резултат на това кампанията става желана на международния пазар.

Арт директорът Mike Groenewald обяснява: „Бррр кампанията на „Coca Cola” демонстрира какво изпитва човек при отпиването на глътка Кола. Толкова си освежен, че не можеш да сдържиш изпълващата те емоция, тази емоция наричаме Coca-Cola’s „Brrr Effect”. Перфектен израз на всичко освежаващо – звучи като нещо ледено студено, като нещо, на което не можеш да устоиш. Комбинация от заразяваща енергия, забавление и свобода.”
Кампанията стартира през ноември 2007, а днес вече е обиколила целия свят.

Сега е моментът отново да попитам дали рекламата е тъпа!? Като рекламист се възхищавам на една подобна кампания. Да, знам, че много от вас ще кажат – „Какво толкова, глупаво е, някакви хора се тресат и се смеят, само едно „Бррр” през цялото време, какво и е уникалното!?”, точно това е уникалното – запомня се! Всяко „Бррр” е асоциация, всеки, който пие „Coca Cola” ще се сеща за това „Бррр”, всички ще се шегуват с тази реклама. Няма значение какво мислим за рекламата, защото тя работи и ще работи и на нашия пазар. Ще работи на 100% и много скоро ще се убедите в това.

„Coca Cola” отново доказват, че за тях граници няма, те знаят, че езиците, расата, полът и годините няма как да попречат на едно просто „Бррр”.

Сега следват няколко клипа с това „Бррр”. Интерносно е да видите как едно и също нещо е създадено за различните пазари.

Първият клип, този, който е пуснат в Африка:

А ето какво става, когато искаме чрез Африка да достигнем до останалия свят:

А ето нещо по-познато:

Следват много сходни три клипа:

Ами, май ви показах всичко свързано с тази кампания. Сега оставям темата на вас!

Бойко Първанов

Tagged: , , , , , ,

Comments (8)

  1. Mario

    Бррр… звучи като вибратор, така или иначе остава просто да сложат по една батерийка на бутилката и да се надяват да създадат вторична употреба на своят продукт. Нема леб в газираните напитки, скоро ще са демоде.

  2. Ina

    Кока Кола е мит и в нея винаги ще има хляб независимо какво слагат в напитката. Нима не знаят повечето хора, че оставен пирон за известно време в чаша с кола се разяжда? И въпреки това почти всеки пие кола:):)Лично аз смятам, че индийската версия на рекламата, както и африканската, са най-добрите и за съжаление на нашия пазар са пуснали най-глупавите кадри. Отначалото изобщо не харесах рекламата, защото наистина е глупав начинът, по който всички се тресат. Но авторът на статията е прав – все пак има ефект и много скоро и у нас почти всеки един ще казва дори и на шега „Бррр“. Да, глупаво е …но някой се е сетил преди нас и сега компанията печели милиони, тъй като именно простите неща продават.

  3. Angi

    Да ти кажа честно Бойче, Кока -Кола си е Кока-Кола и наистина може да си позволи всичко.Не съм сигурна обаче дали рекламата е разбираема за средностатистическия потребител.От маркетингова гледна точка рекламата е наистина оригинална,идеята е свежа,реализацията също не е лоша, но за мен лично е малко ексцентрична-имено за това смятам, че повечето хора и не я разбират.Но както вече всички се съгласихме, „големите“ могат да си позволят абсолютно всичко.В случая , идеята явно е печеливша, колкото и да не е разбираема за едни или други.

  4. V.Lalova

    Всеки,когото питам не харесва или смята за тъпа рекламата,но аз предвиждам скоро да си поръчваме така Кока Кола:“Ако обичате – 2 Брррррр“. 🙂
    На мен лично ми допада,много е интересно хрумването и е факт,че малко компании могат да си го позволят.

  5. B. Parvanov

    Съби, не си спомням точните цифри, но преди около 5 години и Кока Кола си зададоха този въпрос и намалиха рекламния си бюджет с около 5%, в резултат на това продажбите спадат с около 8%…
    Дали това не е отговор на въпроса ти 🙂

  6. rafi

    Чудно ми е, защо намесваме средностатистическия консуматор и идеята, че той не разбира рекламата. Мисля, че тя просто не е насочена към него. С тези клипове Кока-Кола говорят на новите поколения, чиито мозъци още не са промили добре :о).
    Същата цел мисля имаше и кампанията с лузърите, която пак никой не разбираше и харесваше. Само че ние сме на 20-30 години и вече знаем, че натуралните сокчета са по-здравословни и за това пием… Капи или мин.вода Банкя, които пак са на Кока-Кола (мисля че иамт над 350 бранда в цял свят). Мисля си, че тези реклами са насочени към тинейджъри или съвсем млади пубери.

  7. В.Иванов

    В интерес на истината,гледайки рекламата по тв(тази правена за БГ) не успях да разбера какво е посланието й : реклама на Кока кола,някакви хора се тресат и издават странни звуци ?! ;] И след нея не бих си поръчал „три „Бррр“,моля…“ ;D. Aфриканския клип на рекламата и последвалия го „с Африка да достигнем до останалия свят“ обаче оставят в мен значително по-ясно и натрапчиво послание,че „Брр“ е частица свежест в нашето ежедневие и си заслужава да се изживее ;]

    P.S.През последния месец-два Coca Cola-BG толкова си развалиха напитката,че нашето семейство в което се изпиваше средно по 2,5-3 литра кола на денонощие в момента това количество е предостатъчно за месец…
    И за завършък пийте турска кола и се наслаждавайте на африканските й реклами 😀

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *