Криза. Криза. Криза. Криза. Криза. Не ви ли омръзна? Обръщате ли внимание как рецесията е оправдание номер 1 за всяко нещо през последните месеци? Замисляте ли се колко хора я споменават, защото просто така е по-лесно и няма нужда от излишни обяснения?
Вярно е, че у нас има огромна междуфирмена задлъжнялост. Вярно е също, че много фирми вече се предадоха, но те затвориха врати от страх с надеждата, че след някой и друг месец, когато масовата истерия отмине, всичко ще си дойде на мястото и те пак ще могат да си работят както преди. За съжаление, за по-голямата част от тях това няма да се сбъдне, защото веднъж изпаднати през ситото, те трудно биха могли отново да се конкурират с останалите в него.
Вече съм ви споделяла в предна моя статия (http://princeps.bg/blog/?p=132) отношението си по повод комбинацията криза – реклама, но сега, след като мина доста време, ми се иска да ви покажа нагледно, че нещата се случиха така, както ги превиждахме.
Преди няколко дни изпълнителния директор за света на рекламната агенция Saatchi & Saatchi Кевин Робъртс беше гост на третото издание на Marketing Innovation Forum в България. Той обясни, че най-голямата грешка на компаниите сега във време на рецесия, е безразборното орязване на маркетинговите инвестиции:
„В момента те само режат ли, режат, вместо да си кажат: „Хей, това ще бъдат две трудни години, но сега е моята възможност да спечеля дял от пазара, сега е възможността ми да създам лоялност отвъд разума“.
Лично на мен са ми изключително интересни реакциите на „големите”. Какво мислите за кризата? – попитали един от основателите на световноизвестната верига Wall-Mart. -„Мислих, мислих и реших, че няма да участвам“, с усмивка отвърнал той.
Нека ви кажа нещо относно рекламните бюджети. Именно те могат да ви помогнат да „заграбите по-голямото парче от питата”, онази по-голяма част от пазарния дял, която в последствие ще работи за вас.
Огромно предимство, което много хора не осъзнават, е използването на възможността когато другите се крият, твоят бранд да се пъчи, когато те шепнат, ти да говориш високо. Как иначе да те забележат? Защо да се сливаш с масите, вместо да използваш тяхната нестабилност в своя полза?
Освен, че времето на рецесия е перфектната възможност да изпъкнеш пред другите, то ти осигурява и много по-ниски цени на рекламни площи и време, които в друг момент биха ти стрували в пъти повече.
Мисля, че няма нужда да ви убеждавам, че всичко написано до тук е факт, сега обаче ме вълнува друг въпрос – ще накара ли кризата клиентите да бъдат по-взискателни към обслужващата агенция ?
Малко преди медиите да гръмнат с огромни заглавия как икономиката се срива, специално в България бизнесът вървеше толкова стремглаво нагоре, че се случваше компании да не се интересуват каква точно реклама пускат – важното беше да е много! Имаха пари и искаха присъствие навсякъде – колкото може повече телевизия, радио, преса… Същите тези в момента просто изчезнаха от медийното пространство. Дотолкова изчезнаха, че не се знае съществуват ли още като фирми или са прекратили дейност. За тях се отнася и следото изказване:
„Във време на криза, да спреш да рекламираш, за да спестиш пари, е равнозначно на това да си спреш часовника, за да пестиш време“ ( Ник Сондърс, управител на „Golden pages“ ).
Елина Иванова
Аз честно казано се изморих да чета теории за успех условията на криза.. „Не трябва да се спира маркетинга“, „Не трябва да се уволнява ‘талантът’ на фирмата“ и въобще едва ли не да не се намаляват никакви разходи за да може въпросната фирма да има стратегическо предимство в дългосрочен план. Всичко това звучи много хубаво на теория, но когато краткосрочното бъдеще на една фирма е заложено на карта, някакси не върви да мислиш в дългосрочен план :))
Пример: още в началото на кризата PricewaterhouseCoopers публикуваха материал, в който надълго се обяснява защо в условията на криза е най-подходящият момент да се вземе дългсрочно предимство чрез назначаването на талантливи хора (докато конкурентите са спрели да рекрютват) и в никакъв случай да не се пребягва до уволнения. Смятам, че всички биха се съгласили с това, но фактите показват, че самите PwC съкратиха много хора в офисите си по цял свят..
А иначе господина от Сачи & Сачи има пряка полза от това, което проповядва, но както в много случаи теорията не винаги е приложима на практика..
Най-просто казано, в условията на криза мениджмънта на всяка фирма трябва да намери добър баланс между това да оцелее и същевременно да не загуби стратегическите си предимствата, а ако успее да спечели нови, добре дошло 🙂
Този баланс от своя страна зависи от големината на фирмата, индустрията, в която се намира и още куп неща => трудно ми е да приема проповеди от типа „сега е момента да рекламирате повече“…
Съгласен съм, че е много важна големината на фирмата и сферата на дейност.
Ако продаваш дъвки или хляб например, няма как да фалираш, защото това са бързоликвидни, ежедневни стоки. Но ако продаваш коли, можеш направо да си загинеш, какъвто беше и случая с General Motors.
Wal-mart не беше ли най-голямата корпорация по доходи в световен мащаб? Какво точно продават те? Аха, нещо което едва ли ще се повлияе от някаква си глобална криза… Ами много ясно, че няма да „участват“.
А какво да кажем за тези на които много им се иска да рекламират, но просто нямат пари за това?
И все пак няма да забравя едно интересно рекламно послание, което наблюдавах из София преди 1-2 месеца, но така и не разбрах, кой беше рекламодателя:
„В японския език йероглифът за криза е еднакъв с йероглифа за възможност.“
По-точно не е правилно да се каже „еднакъв“, а по скоро че йеорглифът значещ „криза“ е съставен от две части: „опасност“ и „възможност“. 🙂
Взискателните клиенти са си такива и в условия на криза и извън тях.
А ако да са взискателни означава с по-малко пари да очакват същите резултати, каквито биха постигнали с пълния бюджет, необходим за целта, значи – да, ще бъдат по-взискателни.
Реже се първо от разходи за мотивация на ЧР и откъм реклама и ПР…напълно те разбирам.