май 13, 2009 E.Ivanova

Предизборните кампании стартираха с черен ПР

Черен ПР

Черният ПР е практика, която наблюдаваме все по-често у нас. Особено сега, когато всички ги е разтресла предизборната треска, започват да се бълват все повече и повече негативни идеи с цел да се прецака конкурента. По принцип има много начини да бъде направен „ черен Пр”, но при всички случаи целта е една и съща – дискредитиране на публични лица и организации. Сега накратко ще ви опиша някои от видовете:

От уста на уста – Пускането на слух за продукт, услуга или личност би могло да повиши интереса към него в пъти. Парадоксалното е, че  по принцип слуховете се използват тогава, когато рейтингът на продукта е под критичния минимум, а у нас това като че ли не важи.

Поръчкови прес съобщения – Подаването на невярна, тайна, скандална и прочее информация също е силен „черен” ход, тъй като, както знаете медиите са тези, които най-бързо достигат до най-голям брой от хора, а и се приемат за надежден източник на информация.

Търсен скандал – Интересен използван ход е предизвикването на скандал, в дъното на който стои поръчителят, а на повърхността- този, които излиза опетнен пред обществото.

Рекламна Анти-кампания – за да не ви обяснявам това понятие теоритично, мисля да ви дам няколко примера на тема „черен пр”, на които се натъкнах през последната седмица

1. Нова зора – „Бойкостов“

В една от предните статии вече ви споменах за казуса „БойКостов“ ( http://princeps.bg/blog/?p=649 )  , ето и продължението:

2. “ Ако подкрепиш Мартин, печели Кърмит!“ ПП Стара Месечина.

Мартин

Този колаж очевидно е произлязъл от идеята „Бойкостов”, но ми се струва твърде глупав, за да му отделяме повече време.

3. Анти БСП

bsp1

bsp2

bsp3

4. Анти БСП 2

Друго интересно нещо, което привлече вниманието ми, бяха надписи върху кутии от цигари (така наречените некролози) – „БСП вреди сериозно на Вас и на другите около Вас” . Засега поръчителят остава уж незвестен:

bspphoto_verybig_351807

5. Анти БСП 3

Стана ясно, че явлението „Бойкостов“ е предизвикало голям интерес и не само..Ето поредният опит за копиране:

6. Синята коалиция пък спретна цяла серия с мотото„Време е!”.

pic1pic2pic3pic4

Освен  билбордите из центъра, из интернет също се въртят снимки, статии, призиви и дори вайръл клип с посланието. Вижте го тук:

7. Анти ГЕРБ

Мисля да оставя следващата снимка без коментар:

Анти-ГЕРБ

Чудя се докъде ще стигнат в старанието си да очернят конкурентите и няма ли някакви законови рамки, които да ограничават поне малко подобен род Пр? Ако сте срещнали нещо друго интересно от този тип, ще се радвам да го споделите с нас.

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (5)

  1. Andrey Dankov

    Сега ви възлагам задачата да направите кампания с която да накарате хората да гласуват, ще успеете ли след толкова много анти-реклама.

  2. Марта

    Малко преди 7 юни смело мога да кажа, че НЯМА качествена кампания за предстоящите избори.
    Почнаха зле, не исках да коментирам, изчаках да видя как ще продължат. Е, аз лично не видях развитие. Дразни ме, че не виждам смисъла на нито една от течащите в момента кампании. Малко ми е като „Не е важно на мене да ми е добре, а на Вуте да му е зле“. Съжалявам, ако съм много крайна 😉
    Ако някой може да посочи пример за обратното, много ще се радвам 🙂

  3. E.Ivanova

    Мартичка,

    Не си крахна, просто “Не е важно на мене да ми е добре, а на Вуте да му е зле” определя чудесно тазгодишните предизборни кампании. Мен ако питаш ще стане по-интересно на парламентарните избори, отколкото е сега.

    Аз лично готвя една герила кампания, която ще постна тук веднага след като я осъществим. За нея със сигурност мога да кажа, че ще е нещо различно, нещо много позитино и с вложен смисъл вътре.

  4. Ето я развръзката и скритата истина:

    Докладът на Сметната палата за финансирането на клиповете, с които левицата се опита да подрони имиджа на Бойко Борисов, останали известни като „клиповете с брадвата“ ни подсети, че (за наш срам) забравихме да ви информираме за съдбата на исковата молба, която „Икономедиа“ (издател на „Капитал“ и „Дневник“) заведе срещу БСП чрез адв. Радослав Парушев от адвокатска кантора „Овчаров и Парушев“.

    Ако си спомняте, в клиповете бе използвана неправомерно реплика на Иван Костов от интервю, дадено за „Капитал“ преди изборите миналата година. След неособено сполучлива комуникация (която можете да проследите в свързаните текстове вляво) решихме да потърсим правата си по съдебен ред. Тъй като не можем да разкажем събитията по-добре от адв. Парушев, ето как той ги описа:

    „По съвместна искова молба на „Икономедиа“ и „Ре:тв“ СГС, Търговско отделение, VI-5 състав, образува т.д. 1626/2009 г. срещу БСП. Правното основание на иска беше чл. 94, ал. 1 от Закона за авторското право и сродните му права, а именно – неразрешено използване на обекти на авторски и сродни права (пиратство).

    Размерът на иска беше 45 000 лв. Искът беше подаден и делото беше водено от адв. Радослав Парушев от адвокатска кантора „Овчаров и Парушев“.

    През месец октомври 2009 г., след като научи за заведеното дело БСП, в лицето на свои юрисконсулти и по лично настояване на председателя на партията се свърза с адв. Парушев и изяви желание за бързо извънсъдебно решаване на спора. Подписа се Спогодба, с която БСП изцяло и безусловно призна претенцията на „Икономедиа“ и „Ре:тв“, като незабавно след това БСП плати и целия размер на исковата претенция заедно с разноските по делото.

    При това положение нито законът, нито моралът позволяваха продължаване на делото – на 29.10.2009 г. адв. Парушев внесе в СГС молба за оттегляне на иска.

    На 11.11.2009 г. с Определение съдия Вероника Николова, СГС, Търговско отделение, VI-5 състав, удовлетвори молбата на „Икономедиа“ и „Ре:тв“ и прекрати делото срещу БСП.“

    Основната поука (според нас) от цялата случка е, че всички ние, като представители на някакви организации или като обикновени граждани трябва да си търсим правата. И когато някой ни ги нарушава да не се отказваме да търсим възмездие.

    Източник: Б.Кандов, Капитал

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *