април 17, 2009 E.Ivanova

„Защо никога не бива да си купувате ризи, ушити от българин?“ или как австрийците се подиграха с нас.

Скандална реклама

Предварително се извинявам, че ще повдигна тема, чиято история е от преди година, но смятам, че изминалото време не я прави по-малко скандална. Става дума за принт рекламата на австралийската марка за ризи Herringbone, която спечели сребърен медал в категорията „Преса“ на фестивала Cannes Lions.

Cannes Lions е най-големият международен рекламен фестивал, който се организира ежегодно вече за 55ти път. Мотото на фестивала е „ Големите идеи могат да накарат всеки да се чувства малък”. Чудесно мото, наистина, но точно тази „голяма” идея, нас българите ни кара да се чувстваме дори повече от малки …

А ето за какво става въпрос – текстът към визята гласи:

„Ризите, шити на ръка, са толкова добри, колкото ръцете, които ги шият. Ето защо точно Хенри Бувоа е нашият главен шивач. С обиколка на ръката 6 см, само тя е подходяща да ушие риза с не по-малко от 11 347 шева, които свързват нейните 19 части. Хенри е от Франция, нация с малки и фини ръце. Известни са с изтънчените дейности като гравиране и свирене на флейта. Тази генетична предпоставка показва защо французите са прочути със създаването на фини модни облекла, а не например със зидарска дейност. Ето защо българите не са известни със своите шивашки умения, тъй като пръстите има са дебели като салам. Никога не купувайте риза, шита от българин. За най-фини детайли винаги купувайте ризи, правени от шивачи с малки ръце. На света няма шивач с по-малки ръце от нашия Хенри“.

Криейтивът е дело на австралийския клон на агенцията M&S Saatchi. За ваша информация е-mail адресът на криейтив директора на агенцията в Сидни Бен Уелш е: welshb@mcsaatchi.com.au .

herringbone_make_love_to_you

Скандалната реклама предизвика бурни коментари сред българските рекламисти. Управителят на българкия клон на Saatchi&Saatchi Милин Джалалиев коментира: “Не съм запознат с идейната концепция на рекламата, но не е редно една компания да се подиграва с честта на цяла нация по този дискриминационен начин”. Той вече е написал имейл до екипа на M&S Saatchi в Австралия и Азия относно тяхната позиция в рекламата, но още не бил получил отговор.

Част от кампанията е и 3 минутен спот за шивача Хенри, в него обаче не се споменава нищо за българите.

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Comments (4)

  1. Емо

    Цялата реклама според мен е много добра като идея и клипа е страхотен! С изключение разбира се на простотията която направиха с българите…
    Аз още тогава им бях писал, представяйки се за много „обиден“ потребител, но не получих отговор. Със сигурност преебаха опортюнитито си да влезат на БГ пазар, но вероятно не им и трябва.
    Сигурен съм обаче, че с подходящ адвокат и адекватно обвинение, може да бъде заведено някакво всеобщо дело (или там както се нарича дело водено от много хора наведнъж) и доста парички да им се вземат на гадовете за тази обида 😉

  2. Todo

    тази реклама е отвратителна направо се погнусих, никога не бих си купил таква риза, а наистина с адекватно обвинение може да и да ги осъдим. Но нали знаете бий за да те уважават 😉

  3. Андрей Дънков

    Тази реклама според мен е некоректно направена с дискриминациони мотиви, директно убиждаща конкурентен продукт, незнам ако е била използвана в европа защо не се е стигнало до съд.
    Не че съм юрист, но доколкото съм запознат в европеиския съюз е забранена сравнителната реклама (в рекламите си да сравняваш твоя продук с тоя на конкуренцията), нещо което много често съм виждал в САЩ, прмери:
    BMW-Audi (http://news.automedia.bg/read/6721.html),
    Sony PS3 – X-box 360,
    Mitcubishi – Honda/Toyota.
    Би ми било интересно да разбера какво хората мислят за такав тип реклама.

  4. Емо

    Тази реклама мисля че не е „сравнителна“, защото няма конкретна марка срещу която говорят. Но от друга страна е просто обидна и според мен могат да бъдат осъдени само заради обидата. Могат да бъдат съдени от всеки един българин по отделно, или от много българи наведнъж. Ако някой познава юрист да го доведе насам ще ми е интересно да разбера какви са възможности има по въпроса…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *