април 15, 2009 admin

Добра реклама ли е скандалната?

hitler-hilton

Преди няколко дни медиите гръмнаха заради бордове с лика на Хитлер, Сталин, Хюсеин. Малко след като бяха качени постерите, от общината ги свалиха, тъй като  предизвикали паника и смут. Сама по себе си идеята за рекламата е много добра и интересна. Клиентът е социологическа агенция и се опитва да каже на хората, че вече не личности-диктатори, а населението е това, което говори и трябва да бъде чуто.

Преди две години имаше друг подобен скандал с реклама на „Вечерното шоу на Азис” по TV2. На постера бяха Азис и Китаеца голи до кръста. Тогава също бяха свалени бордове и доста се обсъждаше в медийното пространство кой-прав и кой-крив.

Азис Свален Билборд

Сещам се и за още два примера-реклама на водка Екстаз, преди 5 години и водка Мери Джейн. Те също разбудиха духовете и няколко организации.

Рекламният трик със „скандалните“ реклами отдавна е известен по света, доста преди да се появят у нас. Този похват, в който рекламната кампания показва нещо шокиращо с идеята то да предизвика медийна и обществена реакция и да привлече още повече внимание върху продукта, се използва от 60-те години на миналия век. Много добри в това са Benetton, които през 80-те и 90-те пускаха веднъж годишно скандална реклама и тя ставаше предмет на дискусии по целия свят. Най-драстична бе рекламата на Benetton с човешки трупове от различни раси и в различни дрехи с всеизвестния девиз на компанията United Colors of Benetton. За съжаление не можах да намеря клип на тази реклама в Vbox и You Toube , ако ви попадне ще се радвам да го качите.

Няма по-хубаво нещо от това всички да говорят за теб и всички погледи да се вперени в теб. За да те забележат,  трябва да си дързък и скандален, да излезеш от установените рамки. Колкото по-голям скандал-толкова по-добре! Идеята на всяка реклама е да накара повече хора да я забележат, било то и с нестандартни методи. Аз лично приветствам интересните решения и се надявам да има повече провокативни реклами, защото напоследък е доста безинтересно на хоризонта.

Tagged: , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (12)

  1. E.Ivanova

    Обожавам скандални реклами, те са върха на идиотията на рекламистите и обикновено са породени от най-абсурдната идея, която е хрумнала на някой по време на брейнсторминг. Разбира се, прилежно доразвита от колегите.

    Ето пример за скандална реклама на фитнес:

    Ето и един скандален пример – реклама на презервативи:

  2. Като ги гледам тези реклами се сещам за един много готин цитат на един известен световен рекламист.

    „По телевизията постоянно „дават“ нещо, а ние какво взимаме?“

    Ето, какво взимаме 🙂

  3. За мен във всеки ниистина криетив трябва, и се крие нещо прекалено скандално за някой, и много яко или смешно за други. Важното е все пак да се получава познаваемост и помняемост на рекламираното. А това, че е постигнато с цената на скандал, или на нещо стряскащо не е толкова важно. Всички се стремят при правенето на дадена кампания да се използва нещо което друг не е правил, да бъдем някак си уникални …. затова и все по често се стига до такива решения.

  4. Тази реклама е много креативна и съм против нейното спиране! Ние преди 2 години направихме една много идейна кампания за хлаб Бонус коноп, като бяхме спрени и писани по всички вестници че с визията която бяхме направили стимулираме населението да пуши трева:))Спряха ни кампанията!Коментара ми е че трябва да се подхожда нестандартно в рекламата не да тя бъде цензурирана……..И един изпитан факт „Скандалната или лоша реклама, е най добрата реклама“!

  5. V.Lalova

    До тук май всички сме на мнение,че трябва да има повече скандални реклами 🙂
    Факт е обаче,че в БГ големите рекламни агенции не си позволяват да скандализират обществото.Повечето дръзки реклами се правят от малки агенции или от криейтива на самата фирма.
    А колкото до израза“Скандалната или лоша реклама, е най добрата реклама”,MAPS аз мисля,че „лоша“ реклама няма.Щом говорят за продукта и той бива обсъждан,значи сме постигнали целта.

  6. Здравейте уважаеми колеги,
    Казвам се Милко Георгиев и съм ръководител на проекта buzzdash.bg и част от екипа, създал кампанията, която обсъждате.
    Преди всичко благодаря за умерените и позитивни коментари. След една седмица прекарана в четене на десетки коментари ми е изключително приятно да видя не толкова похвали, колкото наистина разумна дискусия.

    Утре ще помоля екипа си да качи материалите, които имаме покрай кампанията – видео, снимки – така че да са достъпни и тук. Ако имате въпроси ще се радвам да съм от полза или на мейл milko.georgiev (at) buzzdash.bg или в страницата ни във facebook (http://facebook.buzzdash.bg) или да се присъедините към нас в twitter (http://twitter.buzzdash.bg).

    Весели празници!

    М.

  7. E.Ivanova

    Здравей Милко,

    Благодаря ти, че толкова бързо се отзова на молбата ми и се присъедини към нас. Очаквам с нетърпение да качите материалите. Относно коментарите – целта на блога, както и вашата цел като компания е да отрази реалното мнение на хората, без измислени становища, непроверени изказвания и т.н.

    Аз съм много „за“ скандалната реклама, защото както вече казах – когато е добре измислена, може да бъде определена като върха на рекламния креативизъм.

  8. Определено скандалната реклама се харесва, но тя може да бъде много различна от това, което сме свикнали в България – Азис в различни пози и водки с разгонени младежи. Тази кампания, която обсъждаме тук, е добър пример за това, че скандалното може да е хитро и издържано, а не пошло и безмислено!

    По повод на рекламта за презарвативите, незнам дали си спомняте, но точно тогава се беше разразил голям скандал по повод на това, че някаква мадама/фенка твърдеше, че е бременна от тенесиста Борис Бекер…и хоп, колегите рекламисти са решили много удачно да използват момента като наемат актьор приличащ много на тенесиста и да скалъпят сюжет до какво водят грешките!

    А сега задължителната доза рекламки от мен:

    И отново малка препратка към бирата:

  9. E.Ivanova

    Бих искала да добавя още малко снимки от рекламната кампания на BuzzDash с малко закъснение и със специални благодарности към Милко Георгиев, който любезно ни предостави материалите. Тъй като покрай тази кампания се шумя твърде много е редно поне тук да кажем истината за идеята, която е заложена в нея, защото се изговориха твърде много глупости. Би било интересно Милко да ни разкаже малко повече „от кухнята“, мисля че всички тук биха го оценили.

  10. E.Ivanova

    Продължавам със скандализирането:

    Energizer Batteries

    Beer Ad

    Kiss Tobbaco

    Beauty to die for

  11. Мира

    Тук е само във вид на филмче, виждала съм го като реклама за презервативи. (За съжаление не мога да я открия никъде, за да отдадем почит на марката 🙂

Вашият отговор на E.Ivanova Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *