април 1, 2009 admin

Е.Иванова: Guerilla Advertising

presence-marketing-watch-bus-ad2

Герила рекламата представлява неконвенционален начин за промотиране на идеи, стоки и услуги. Джей Левинсън, бащата на „партизанския маркетинг“ е на мнение, че за да създадеш успешен продукт или услуга, не е необходимо нито да ти струва скъпо, нито пък да е сложно. Ето защо той създава това направление в рекламата, с първоначалната идея да обучи студентите си как да правят или рекламират бизнес с малко средства. Оказва се, че похватът не само работи, а и големите корпорации имат нестихващ глад за него! Едва ли има послание, което да не е казано или поне малко да не прилича на друго, едва ли има комуникационен канал, който не е изпробван, в днешно време е невероятно трудно да поднесеш на потребителя реклама, която да задържи вниманието му и да остане в съзнанието му. Това е основната идея на Герила – да създава такъв тип послания! …

Във време на криза този подход “ улучва десятката“, тъй като бюджетите при него могат да бъдат сведени до мининум, а резултатите винаги са изкючително позитивни.

Ако има нещо, за което все още можем да завиждаме на американските ни колеги, то това не са добрите идеи и големите бюджети, а клиентите, които им се доверяват и рискуват, което ги води до реализирането на гениални рекламни кампании. Много компании не успяват да използват традиционните похвати по правилен начин, камо ли неконвенционалните, а това ги води до заблужденито, че щом първите „нямат успех и не си струват парите“, то вторите още по-малко биха били успешни. Грешка. Но поправима !

За съжаление Герила не е достатъчно разпространен похват у нас, ние обаче мислим да променим това. Принцепс се залавя с нелеката, но изключително предизвикателна и сладка задача да реализира Герила кампании и в България, дано и тук има достатъчно свободомислещи и амбициозни клиенти и партньори, които да ни съдействат в това начинание.

Интересно ще е да споделите и вашето отношение по този въпрос, за да можем да бъдем още по-точни и достъпни, предлагайки подобен род услуги!

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (25)

  1. МИГЛЕН БЕЛЕВ

    Доколкото съм чел герила адв. е част от цялостна стратегия, така че сам по себе си не е гаранция за успех…
    но може би в този компонент от стратегията има най-много креативност и наистина добри резултати могат да се постигнат с малко пари (вж. ю тюб :))), но една рекламна кампания, поне по мое мнение, неможе да бъде само герила.
    иначе браво за темичката, дано стане интересна, ще я следя, току виж съм научил нещо 🙂

  2. БОРИС КОЛЕВ

    Ха 🙂 Супер 🙂 Дано стават все повече подобните агенции. Знаеш ли кое е лошото – повечето от агенциите у нас, не обръщат внимание на криейтива, станали са мноого мързеливи. Защото така е по лесно! Повечето кампании са със криейтив на външни агенции или просто от тяхната компания майка правени за някой бранд и им се спускат от някъде и това е всичко. Точно по тази причина все още този тип реклама у нас не е познат – защото тогава всички ще трябва да се потрудят за да им роди главата нещо ново! 🙂 А това не е толоква лесно! 🙂

    Аз преди много време се опитвах да прокарвам подобни идеи, още със Билянка имахме подобни идеи, но просто хората, на които ги предлагахме бяха толкова ограничени и неможещи да видят идеята и ефекта, който една такава реклама би създала, че просто ни се смееха.

    Тогава му казвахме Ambient Реклама, незнам дали значи същото, но идеята е подобна. В момента има един куп агенции в България които са си сложили Амбиент рекламата в портфолиото, но реално дали са реализирали поне една такава кампания?!

    Трябва да променим мисленето на хората, които одобряват тези идеи и бюджети! 🙂 А може би момента е дошъл, сега всички се чудят как с намалени бюджети да правят ефективна реклама – ами ето го отговора – Guerilla/Ambient реклами 🙂

  3. ЕЛИНА ИВАНОВА

    Мега,

    Герилата е похват – в този ред на мисли дали ще го използваш при реализирането на част от вече изготвена стратегия или само моментно per project значение няма, важното е да е така заложен, че да има ефект от него.

    Разбира се, че може цяла кампания да е изградена от герила похвати, но трябва да има смисъл от това, в нормалния случай нестандартните решения се използват, за да подсилят стандартните и да направят продукта / услугата забележими на фона на останалите.

    Всичко зависи от конкретното задание, ще подбера няколко кампании, които ще постна по-нататък тук.

    Боби,

    Напълно съм съгласна с теб, трябва леко и ненатрапчиво да се промени мисленето на хората, но смятам, че към момента печелившия ход може да се постигне единствено след като те наистина разберат значението на Герила и смисъла от използването й.

    Ето защо е важно от време на време да се повдигат подобни теми – нормално е хората да не са запознати или напълно информирани за всяко течение или тенденция, която се случва в днешно време в рекламата, както и ние не сме запознати с куп други, случващи се в различни от нашата сфери.

    Ще се радвам ако повече хора успеят да научат дори и мъничко информация по темата, това със сигурност ще ни е от полза!

  4. МАРИЯН ПАВЛОВ

    Интересно! Ели ние с теб сме коментирали темата! Аз лично съм много за! 🙂 А както знаеш със сигурност ще направим нещо по въпроса!

    Що се отнася до бюджетите… Герила рекламата не е 100% евтина форма на реклама! Идеята е да е такава, но не винаги това е така! Както и да е… Аз лично бих използвал герила реклама стига да ми хареса идеята без значение дали е скъпо или не! Като човек занимаващ се с маркетинг смятам че още един добре развит канал няма да ни е излишен.

    За мен това дали герила рекламата е самостоятелна единица или част от интегрираните маркетингови комуникации на някоя компания зависи изцяло от продукта, който се рекламира! Въпреки че наистина в повечето случаи са нужни много канали за комуникация и разбира се правилното им съчетаване!

    Между другото често съм чувал и виждал хора, които твърдят че правят Guerilla marketing/advertising ама всъщност не разбират идеята на този вид реклама… Може би трябва първо да се вложат средства в запознаването на хората със същността на понятието герила и после да се жънат плодовете.

    Иначе дерзай Ели! Мисля, че има какво да се прави в тази ниша, пуста като мол по време на криза! 🙂 Не знам дали се сещате или знаете но допреди 5-6 години имаше много дървоглави управители на български фирми, които все още не вярваха, че интернет може да им е полезен! „Задръстеняци…“ А сега само дето и бутките за вестници нямат уебсайтове! 😉

  5. МАРИЯН ПАВЛОВ

    Ели намери някъде някакви конкретни примери и ги пусни тук! Със сигурност има хора, които не знаят в какво се изразява герила рекламата.

    Мой любим пример е за обществена сграда пред вратата, на която са подредени кашони с принтирано име на уебсайт за доставки. Представете си да работите в тази сграда и всяка сутрин да виждате тези кашони чакащи собственика си (който най-вероятно работи в същата сграда)… Еми аз лично на втория третия ден ще съм влязъл в сайта да проверя какво бе аджеба предлагат!

  6. ЕЛИНА ИВАНОВА

    Мариянски,

    С теб точно ще реализираме такива кампании и аз си залагам главата, че ще са успешни! Сега няколко коментара по написаното по-горе:

    1. Бюджетите – както бях написала още в първия пост – “ ….тъй като бюджетите при него могат да бъдат сведени до мининум ….“. Не твърдя, че това е евтина форма на реклама, твърдя, че има възможност за наистина голямо лавиране с бюджетите, според възможностите на клиента, което при стандартните похвати много рядко е възможно.

    2. Имам ужасно много примери за герила, но се чудя как да ги постна тук. Няма вариант да е вутре в дискусията, а не ми се иска да е в снимките на самата група, защото там са само неща, правени от Принцепс. Ако някои има идеи – да сподели, веднага ще ги реализирам!

    3. Примера с кашоните ми хареса, точно този не бях чувала, мисля да го добавя към колекцията.

    4. В момента започвам да пиша “ научен труд“ по въпроса и ако нещата потръгнат ще го издам, защото в БГ за съжаление има адски малко материал, което е жалко…

    5. Благодаря !

  7. ПОЛИНА АТАНАСОВА

    Здравей Елина :} Много интересно ми се вижда това което си написала… ако мога с нещо да бъда полезна… знаеш че винаги съм насреща {} Вярвам, че всяко нещо е успешно,когато се прави с желание, а при теб съм сигурна че го има..така че.. само напред и успех !

  8. ТОДОР ТОНЕВ

    Здравей Еле, аз като не специалист в областта на рекламата, мога да коментирам като потребител. Според мен най- важното в една реклама е да стигне до хора които наистина се интересуват от рекламираният продукт, а не просто да се рекламира и който му хареса да купи или провери както е дал за пример Мариан, според мен по голямата част от хорта просто ще видят и толкова и за това и има някакава нетъримост към ТВ рекламите например. А иначе наистина е добре да дадеш някакъв приемер защото на мен поне не ми става много ясно с какво толкова е по различна Герила рекламата от другите освен че е може да лавира в бюджета 🙂

  9. ПЕТКО СТОЕВ

    Здравейте! Съвсем рядко ми се случва да попадна на даден материал или както стана в случая – да получа покана да прочета нещо, към което не проявявам специален интерес, и въпреки това не само да се запозная с цялото съдържание, но и допълнително да потърся разяснителни публикации.

    Според мен всяка една идея, дори и да остане само като такава, без реализация, но идея, която предлага много по-различен поглед върху нещо (в случая – продукт), заслужава внимание. Аз също съм на мнение, че когато сериозни хора се занимават в дадена сфера, резултатите могат и да закъснеят, но със сигурност ще се проявят. Така че пожелавам успех в осъществяването на това, с което сте се захванали.

    Видях примери за такъв тип подход и определено получилият се продукт е доста по-запомнящ се от досадните телевизионни тривиални реклами или по-скоро от досадния начин, по които там се прави рекламата. Аз не разбирам нито от количеството средства, които биха се използвали, нито от останалите специфични неща, с които вие професионално се занимавате, но това, за което се сещам сега, е, че у нас иновационните методи за реализация на даден продукт (или инациатива, или каквото и да е…) невинаги предизвиква положителен ефект у потребителя в този случай. Видях, че това е било коментирано по-горе, но както казах това беше първото, за което и аз се сетих. Ако успеете да осъществите прехода от по-стандартния начин за рекламиране към този, за които пишете, убеден съм, че ще предизвикате интерес и продуктите ви ще получат много добра реализация.

    С удоволствие ще следя развитието на темата. Струва ми се наистина интересна.

    На всички пожелавам успех в реализирането на тези страхотни идеи 🙂

  10. ДОБРОМИР ДОБРИНОВ

    Здравейте,

    Страхотно! За първи път чувам за партизански или „герила“ маркетинг като наименование. Името му изглежда подбрано, за да го продава като услуга, но определено идеята не ми е чужда или нова. Аз самият съм правил нещо подобно преди 10-тина години в училище.

    Приемам идеята и мисля, че ще има успех – още повече сега, когато маркетинговите бюджети намаляват, а в някои кампании дори изчеват като перо.

    Колкото до мисленето – то си е ОК. Просто трябва да го разбереш, за да правиш каквото и да било. Ако дойдеш при мен и кажеш „има тук един вид маркетинг.. дай да правим нещо“ – трудно. Но ако дойдеш с конкретно предложение и ми кажеш в вкакъв момент какво се случва и какво произлиза от него, разходи, времетраене, очаквания… и между другото това е еди какъв си маркетинг – ОК, не знаех за него – давай да го правим.

    Трябва ли да знам как се казва всяка част в колата ми при положение, че работи? Не – нали работи. Трябва да я знае майстора, който ми оправя колата или в нашия случай ти, който прадлагаш услугата. Зависи на кого какво предлагаш, как го предлагаш и какви резултати обещаваш.

    Не виждам защо този вид реклама би имала почва на други места в Европа, а в България не.

  11. ЛИНДА ХРИСТОВА

    Здравейте,

    Не съм чела много за Герила маркетинг, но мисля, че може да бъде определен като похват, който провoкира реакцията на потребителите по нестандартен и забавен начин, така че да предизвика положителната им реакция.

    Мислех, че Герила маркетинг се осъществява основно със събития от типа на тези, които пускам тук:

    От снимките в галерията разбирам, че тази техника се припокрива донякъде с нестандартното използване и на традиционни медиа канали, какъвто може да е и един билборд. Всъщност това отговаря на едно от основните правила на Jay Conrad Levinson: „за да постигнеш традиционните цели, трябва да използваш нетрадиционни средства“.

    Мисля, че си струва да споменем, че Герила маркетинг включва много неща, затова е труден за дефиниране. Просто като илюстрация според Джей Левинсън похват на Герила маркетинга е и рекламата „от уста на уста“ стига да е професионално направлявана и дава пример: „Вие отваряте ресторант и вместо да рекламирате по обичайния начин, отивате във фризьорските салони в града и раздавате на хората, които работят там, купони за две безплатни вечери. Казвате им: „Насладете се на две безплатни вечери, поръчайте каквото си искате!“ Не ги карате да правят нищо друго, освен да посетят ресторанта ви, но когато се върнат на работа в салона, те ще кажат на клиентите си – аз бях в страхотен ресторант с вкусна храна, опитайте и вие!“

  12. ЕЛИНА ИВАНОВА

    Привет Линда,

    Да, тези събития, които си постнала, са типичен пример за Герила ( за което ти благодаря). Както сами виждате, полето за изява при този тип реклама е необятно и се простира до там, докъдето може да стигне въображението ни. Наистина силно искам хората тук да бъдат малко по-отворени към подобни дейности, защото това не само ще направи кампаниите им по-успешни, но и света наоколо по-усмихнат и интересен.

  13. МАРИЯН ПАВЛОВ

    Малко примери, които ми пратиха днес от една агенция!


    (Sushi roll)


    ( Kleenex)


    (DHL)


    (Alfa_money)

  14. ТОДОР ТОНЕВ

    Много са интересни примерите може би ще използвам вторият пример на Линда ;-))). А иначе като идея как може клиентите по бързо да възприемат идеиите на герила рекламата, като идея може да се започне с реклама за подобен род екологични или благотворителни герила реклами, така хората ще започнат да ги възприемт че подобен род реклами са добронамерени 😉

  15. РОСЕН КАМЕНОВ

    Според мен , като потребител и непрофесионалист в сферата мисля , че този тип реклама е страхотен и на мен лично много приятно ми действа .
    Даже ако не се лъжа съм виждал подобен тип реклама и тук в станцията на Метрото, продукт на „AVON“, който се разтича по стъпалата .

    Успех Ели , много ще хубаво да има повече такъв тип реклами 🙂

  16. МАРИЯН ПАВЛОВ

    Ели ние дори сме правили за Replay нещо подобно. Въпреки, че аз не го определям като 100% Герила… Но все пак е нещо…

    Също така Ариел (P&G) имаха една интересна кампания наскоро с този новия прах дето не залепвали петната. С дните надписа „Мастилото залепва по-малко“ се свличаше надолу и ставаше все по размазан. Аз не можах да намеря снимки, може би вие ще можете!

  17. ЕЛИНА ИВАНОВА

    Мариянски,

    Тази идея супер много ми допада, аз имам същото клипче, само че за Vichy. Определено си е Герила, просто е превръщане на стандартен комуникационен канал, в неконвенционален.

    Тези на Ариел определено ги наблюдавах известно време по улиците, но не ми хареса качеството на самото изпълнение 🙁

  18. ИВА ФЪЗЛОВА

    Нова медиа в indoor рекламата – брандиране на перилата на ескалатори, вече е достъпна и в България. Компанията Brand Management е първата на пазара за indoor реклама, която придоби ексклузивен лиценз за продукта за България и Румъния от Escalated Advertising Australia (ESCADS). Световен лидер в областта, австралийската фирма е вложила над две години в изследване и развитие на продукта.
    Направената от Brand Management инвестиция е в рамките на пет години и възлиза на над 50 000 евро за година, което включва придобиване на лиценз за двата пазара – Румъния и България, трейнинг и производство.

    „Придобиването на новия лиценз е във време, в което има голяма нужда от промяна на рекламния пазар. Иновацията, която е в основата на тази концепция, предоставя нов начин, по който брандовете да взаимодействат с активната аудитория.“, каза Разван Маринкой, маркетинг мениджър в Brand Management.

    Някои от световните брандове, които заложиха на рекламни кампании с новата indoor медиа са: Vodafone, MsDonalds, Toyota и Axa.

    В България, новата медиа прави възможно достигането на рекламното послание до аудиторията на над десет търговски и бизнес центъра с дневен трафик от над 172 500 активни работещи хора между 25 и 50 години, които имат висок доход и посещават търговски центрове между 2 и 4 пъти месечно.

    Брандирано на перилата на ескалаторите, рекламното послание е близо до мястото на продажба и неусетно, но ефективно привлича вниманието, а нестандартният контакт с потребителя засилва многократно внушението.

    За инвеститорите, отдаването под наем на рекламни площи – стени, колони, ескалатори, балюстради, панорамни асансьори, метро станции, паркинги и др. е отлична възможност за висока възвращаемост на направената инвестиция в търговски и бизнес центрове.

    За рекламодателите, това са местата на които клиентите им изкарват и харчат парите си в 80% от времето си.

    За фирма Brand Management
    Brand Management е създадена през 2004г, в Букурещ, Румъния. В България фирмата е от август 2006г, a от октомври 2008г. има офис и в Прага, Чехия. Оборотът на компанията за 2008г. възлиза на 1.5 млн евро.

    Brand Management предлага пълно indoor обслужване и разполага с локации в най-посещаваните търговски и бизнес центрове в страната. Компанията създава персонализирани медиа кампании за всеки клиент, като му предлага цялостни решения за комуникационния и производствен процес.
    Brand Management залага на иновация в технологиите и всяка година инвестира в нови креативни решения. Многогодишният опит на компанията в Румъния и прилагането на изцяло нови indoor канали, увеличават значително ефективната и успешна комуникация на рекламното послание.

    Източник: http://www.events.bg

  19. ИВА ФЪЗЛОВА

    Пример за успешно лансирана кампания, нестандартни места и начини за рекламиране

    Рекламна кампания на Некском – България ЕАД от 10.01.2006 год.

    Лансиране на нова услуга за междуградски и международни разговори
    – 1010

    Полицейска лента
    Лента, имитираща онези, с които се опасва мястото на местопрестъплението. Поставяше се около телефонни кабини, офиси, входове на сгради, спирки

    Билет за безплатни разговори
    Тийзър, имитация на билет за градския транспорт. Разпространяваше се по седалките на рейсовете и трамваите от градския транспорт.

    „Глоба“ от 10 лв.
    Листовки, които представляваха имитация на фиш за глоба за неправилно паркиране. Те се закрепяха под чистачките на паркирани коли.

    Десетолевки
    Листовки, чието лице представляваше имитация на банкнота от 10 лева. Тези листовки се “разхвърляха” на подходящи места, като търговски центрове, коли на градския транспорт, автогари, кина и банкомати дори.

    Collateral damage-a се превърна в PR за самата кампания, ако изровя снимки от старите архиви, ще постна!:)

  20. ЕЛИНА ИВАНОВА

    Ива,

    Това последното опредлено ми хареса и ще ми е много интересно, а мисля и на другите, да видя някоя и друга снимка или клип от тази кампания. Ето за това говорим = просто, лесно, евтино, в същото време хитро, уникално и най-важното – запомнящо се.

  21. Емо

    Споделям един рекламен подход който ми направи впечатление. Може да се използва като герила, или просто като дигитална реклама сложена на нестандартен носител:

  22. Eva

    Dobar den :)Obra6tam se kam vas s edna ogromna molba.V momenta u4a v PU i imam postavena zada4a po marketing.Obra6tam se kam vas ako imate vazmojnost da mi pomognete za napisvaneto na razrabotka na statiq.Shte si zaplatq uslugata.Blagodarq predvaritelno.Ako mojete da pomognete,molq pi6ete mi na evimig@abv.bg Blagodarq otnovo.Lek den 🙂

  23. Здравейте Ева,

    Първо – благодарим за доверието. След като сте попаднала в блога явно е привлякъл вниманието ви по някакъв начин, за което се радваме много. Надяваме се, сама разбирате, предвид информацията за авторите /секция Автори/, че всеки от тях работи в сферата на рекламата по един или друг начин, но при всички положения е зает на пълен работен ден /в повечето случаи с безкрано работно време до късни среднощни часове/ и няма как да отдели време за това. В интернет е пълно с безброй агенции, които се занимават специално с изготвянето на курсови, дипломни работи и всякакъв подобен тип разработки. Обърнете се към някоя от тях.

    С удоволствие бихме Ви консултирали, ако имате конкретен въпрос, както и – можете да ползвате цялата публикувана тук информация свободно. Успех!

    Е.

Вашият отговор на ЕЛИНА ИВАНОВА Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *