април 13, 2009 E.Ivanova

Социалната реклама

princeps_picture42

Нуждата от социална реклама се появява когато в едно общество излезе на яве проблем, засягащ масите. В повечето случаи тази реклама се стреми да образова и мотивира аудиторията, да я подтикне да приеме, промени или изостави определени нагласи, практики и поведение, да допринесе за благотворителност и т.н. За да го направи обаче, трябва да убеди аудиторията, че този проблем съществува, че дори хората да си затварят очите за него – той е там.

Да създаваш такъв тип реклама не е шега работа, жанрът е много специфичен и изисква специален подход от страна на рекламистите и най-вече ВЛАГАНЕ НА МИСЪЛ в посланията, което като че ли напоследък липсва, особено в телевизионнито пространство, що се отнася до рекламите, които гледаме всеки ден.

Има няколко кампании, част от тях създадени преди повече от 10 години, се помнят и до днес. Те са пример за истинска, успешна социална реклама, която освен силен отзвук, има и невероятни резултати. Една от тях е част от кампанията „ На сираче хляб не се отказва”, създадена от Принцепс за Български Червен Кръст. „Рекламистите си припомнят като най-добро попадение кампанията през 1997 г. на БЧК “На сираче хляб не се отказва!”, реализирана от рекламна агенция “Принцепс”. – казва Паулина Георгиева в своята статия в Капитал (http://www.capital.bg/show.php?storyid=211640).

Поради невероятния успех на кампанията, агенцята създава и втора част, която има още по-силно въздействие.

Едни от най-въздействащите социални реклами са шокиращи, целта е да те накарат да отвориш очи, да се изправиш пред проблема и да осъзнаеш, че всичко зависи от теб. Те засягат теми като изоставени деца, домашно насилие, домове за стари хора, бездомни животни, катастрофи, породени от каране в нетрезво състояние или следствие от непреценена висока скорост и много други. Ето няколко много ярки примера за подобни спотове:

„ Децата виждат, децата повтарят”

„ Високите скорости убиват. Да спрем войната по пътищата”

Подобни кадри предизвикват силни реакции в потребителите и ги накарат да се замислят над проблема, да осъзнаят съществуването му. Решението, което предлага социалната реклама, трябва да дойде веднага. Пример за използване на този подход е картичката, част от дарителска кампания на Българския Червен Кръст. Хората могат да я купят от всяка будка за вестници и списания на цената на един хляб, а средствата биват разпределени в домовете за сираци в страната.

Важно е да се осъзнае, че проблемът, който социалните реклами вадят на показ, не е моментен и не приключва с края на рекламната кампания. Децата-сираци не са самотни, гладни и неразбрани само на Коледа, катастрофи не стават само поради една причина, замърсяването не е проблем само на съседа, който си изхвърля боклуците през балкона…

Резултатът от социалните реклами не може да дойде сам, той се появява когато всеки от нас се замисли с какво може да допринесе, за да бъде решен изложеният проблем. Както се казваше в една кампания за опазване на околната среда: „Един боклук мръсно не прави – мислиш ти и още 7 720 000 българи!”

Елина Иванова

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (16)

  1. V.Lalova

    Поздравления Ели,темата е много хубава.

    За съжалениe в България сираци има само по Коледа, бездомни само след природно бедствие, а катастрофи от време на време.
    Това е защото кампаниите също са от време на време, а даряването за каузата е по-скоро от кортуазия, с цел намаляване на данъци или някакъв подобен подтик.

    За да ти въздейства соц.реклама трябва да те разтърси, шокира, да ти покаже, че проблем наистина има. А за да е успешна ракламата трябва да ти каже, че ти също може да бъдеш полезен.

    Надявам се да има повече реклами като тази за кампанията на БЧК „На сираче хляб не се отказва“.

  2. Marta

    За мен е не просто изключителен професионализъм, но изкуство да накараш хората да се чувстват част от нещо голямо и истинско. Лично на мен, най-най-най любимите ми кампании са тези за СПИН, ХИВ, преодоляване на различията, расизма, etc, etc… (непоправим оптимист, нямам оправдание :D)ОБИЧАМ тази кампания

    – толкова е…простичко и достъпно (е, и реално погледнато доста старо :))

  3. B. Parvanov

    Любима тема!!!
    Основната причина да започна да уча реклама беше да мога да увелича количеството социални реклами в България. Едно общество, едно гражданско мислене се изгражда с помощта на социалните реклами…много мога да пиша по тази тема, но предпочитам да ви покажа някои мои любими реклами 🙂
    Ели, много ти благодаря за темата!

    6 реклами, част от огромна кампания против тютюнопушенето в Нова Зеландия!

    2 австралийски реклами, подканящи ни да намалим скоростта си само с 5 км/ч!

    2 интересни реклами против наркотиците!


    А сега друг тип социална реклама. За голямо щастие наше българско производство. Актуална към днешна дата!

    Последната реклама е доста различна. Много ще ми е интересно какви ще са вашите коментари. Дали е удачно да използваш социална платформа за чисто комерсиални цели?

  4. E.Ivanova

    Темата наистина е безкрайна. Иска ми се да ви разкажа за стотици кампании, които съм виждала, но би било по-добре първо да разбера вашето отношение към този тип реклами.

    Бойко,

    Първите клипове, които си публикувал определено могат да те разтърсят, смятам, че подобен род кампании има наиситна силно въздействие върху публиките.

    Българските… хубава идея, лошо изпълнение. Не само не ми харесват, спокойно мога да кажа, че ме дразнят и при второ излъчване бих сменила канала моментално. ( Така омразният от рекламиститие ефект Zapping“. Вярно е, че влизат в категорията, но определено не ми допадат.

    Относно въпроса ти и последната постната от теб реклама, смятам че използването на подобен подход с абсолютно комерсиална цел е неприемливо. Има безброй много начини да изтъкнеш качествата на продукта си в реклама,а това привидно да скриваш болките и недостатъците на хората с помощта на продукта си, го приемам по-скоро като подигравка, отколкото като позитив. Границата е изключително тънка и съм на мнение, че въпросните колеги са я преминали.

  5. Емо

    За последната реклама мисля че е страхотна като изпълнение и много силна като въздействие, но определено е много глупаво да бъде обвързана с продукт. Това трябва да е послание с идеална цел, а не комерсиална.

    Бойко, относно рекламите които си пуснал против пушенето, ти интересувал ли си се реално какъв ефект са имали? Разбирасе не мога да твърдя нищо без да разполагам с необходимото проучване, но си мисля че прекалено гадните картинки по-скоро ще накарат потребителя да не вярва. А ако не повярва на картинките, няма да повярва и в посланието.

    Преди време бях на семинар в който се говореше за реклама, която трябва да поущри миенето на зъбите. Говореха за реклама която е била пусната в 2 варианта. Единият много гаден показващ развалени и изпопадали зъби, а другият много по лек примерно с някой кариес или пожълтяване. Според последвалото проучване се оказало, че гадната реклама била по-силно възприета на момента, но без да има реална полза – хората които я видели продължили да не си мият зъбите. От друга страна, по-леката реклама била приета равнодушно и слабо по време на излъчването, но реалната полза била отбелязана – много от зрителите започнали да си мият зъбите.

    Та извода от това е, че за да постигнем ефект не бива да прекаляваме с гадостите и бруталните сцени, защото тогава зрителя подсъзнателно ще фърли филмчето в раздел „фантастика“ и няма да може да му се довери.

  6. Диана Х

    Емо,
    това за изследването с миенето на зъбите сме го учили още по психотехника на убеждението. Вероятно примерът е същия и е факт, че силния страх не върши работа. От психологическа гледна точна съществуват различни нива на слаб, умерен и силен страх. Това, което показват изследванията, е че силния страх наистина предизвиква силна реакция и дори погнуса, но – за много кратко време. Обратното – при слаб до умерен страх хората приемат посланието много по позитивно и по-скоро като препоръка, така че реакцията протича доста по-дълго във времето.
    Бойко,
    благодаря за рекламите. Само че едва ли дори гадните кадри на кървясали органи ще накарат някой пушач да спре цигарите. Ще се погнуси за момент, но едва ли ще ги спре.

  7. Диана Х

    Още нещо. Всичко това, което се прави срещу наркотиците е много хубаво, понякога доста креативно и разтърсващо. Само че тук има един огромен проблем, който вероятно касае и останалите проблеми, за които се правят такива кампании. Хората, които са нарко зависими и вече са тръгнали по този път, изобщо няма да се впечатлят – нито от кървищата, нито от приказките. Вероятно целта тук е по-скоро превенция, но не мислите ли, че хората, които използват дрога не знаят пределно ясно за последствията и без да са гледали трогателните клипчета по youtube.
    Мисля, че хората са наясно какво се случва с телата им и при цигарите, и при наркотиците.

  8. E.Ivanova

    Сега предполагам, че ще кажеш, че е направено с идеята да спрат да се избиват животни за храна и клиентът е природозащитна организация? Не виждам друга логика да е в тази категория, но ако е така е доста хитър замисъла му.

  9. Диана Х

    Видеото е на PETA – People for the Ethical Treatment of Animals
    Мисля, че идеята е точно социална, защото се цели не толкова да спре избиването на животни (което няма как да се случи в пазарно отношение), колкото отношението на хората към заобикалящия свят.
    В този клип трябва да има продължение, но тук не излиза. Ще се опитам да го кача.

  10. В отговор на Емо:

    Да, може би не постигаме дълготраен ефект, но и за това има решение…по-голяма честота.
    Но, във всички случаи моето мнение е, че по-добре крайни и стряскащи реклами, отколкото да ни показват „жълти зъбки“. А по повод на „фантастиката“ – определено не мисля, че тези реклами са в този раздел (може би само с изключение на тази против тютюнопушенето), особено тези с катастрофите!

  11. мери

    Здравейте!Прекрасна тема. Много хубави клипове.
    Събирам информация за социални реклами на тема- опазване на бъгарската гора.
    Моля всеки който се сети за нещо на тази тема да сподели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *